Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.905.2022.5.WN

Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących koszty doradztwa dotyczącego akwizycji i integracji spółek operacyjnych (przy założeniu zamiaru połączenia spółek operacyjnych z Państwa Spółką, gdzie Państwa Spółka będzie podmiotem przejmującym).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących koszty doradztwa dotyczącego akwizycji i integracji spółek operacyjnych (przy założeniu zamiaru połączenia spółek operacyjnych z Państwa Spółką, gdzie Państwa Spółka będzie podmiotem przejmującym).

Uzupełnili go Państwo pismem z 25 stycznia 2023 r. (wpływ 27 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka jest polską spółką kapitałową, podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Spółka jest spółką operacyjną, prowadzącą działalność produkcyjną i dystrybucyjną, głównie na polskim rynku. Działalność ta skupia się na rynku wyrobów spirytusowych.

Spółka dotychczas osiągała wyłącznie przychody (dochody) operacyjne (inne niż przychody z udziału w zyskach osób prawnych). Z uwagi na charakter działalności Spółki oraz strukturę grupy kapitałowej, w której Spółka funkcjonuje, zakłada się, że również w najbliższych latach Spółka będzie osiągała wyłącznie przychody (dochody) operacyjne (inne niż przychody z udziału w zyskach osób prawnych).

Spółka jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce i wykazuje sprzedaż dającą pełne prawo do odliczenia VAT (tj. Spółka nie odlicza VAT współczynnikiem VAT ani żadną inną strukturą określoną dla potrzeb odliczenia VAT).

Spółka jest spółką operacyjną wchodzącą w skład grupy S. W 2021 r. grupa S. została nabyta przez X, będącą spółką holdingową z siedzibą w L. (nastąpiła zmiana głównego udziałowca grupy S.). Zakup grupy S. przez X rozpoczął proces wewnętrznych reorganizacji, które mają finalnie doprowadzić do wzrostu przychodów i zysków osiąganych przez poszczególne spółki operacyjne, w tym Spółka. Wzrost przychodów i zysków spółek operacyjnych, w tym Spółki, ma nastąpić z uwagi na przejęcie określonych działalności (nowych rynków) albo też ograniczenie działalności innych podmiotów (i wprowadzenie w ich miejsce Spółki).

Zakłada się, że w najbliższych latach dojdzie do konsolidacji rynku wyrobów spirytusowych. Spółka zamierza być uczestnikiem procesu konsolidacji, przejmując działalności innych podmiotów czy wchodząc w nowe rynki. Aktualnie Grupa jest w procesie akwizycji nowych polskich spółek operacyjnych, których działalność (komplementarna z działalnością Spółki) miałaby zostać finalnie zintegrowana z działalnością Spółki. Są to polskie spółki operacyjne, które mają zostać zintegrowane z Państwa Spółką (poprzez połączenia przez przejęcie przeprowadzone zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, gdzie Państwa Spółka będzie spółką przejmującą).

Ze względów biznesowych i operacyjnych, zakłada się, że w pierwszej kolejności udziały w nowych spółkach operacyjnych będą kupować albo bezpośredni lub pośredni udziałowiec Wnioskodawcy (a nie Wnioskodawca). Od samego początku intencją jest jednak, że finalnie (w kolejnym kroku) dojdzie do połączenia nabytych spółek operacyjnych z Państwa Spółką) gdzie Spółka będzie podmiotem przejmującym - zatem ostatecznym celem jest zwiększenie przychodów i zysków operacyjnych Państwa Spółki oraz sprzedaży opodatkowanej VAT Spółki. Jednocześnie, w związku z tymi akwizycjami i integracjami Państwa Spółka nie będzie osiągać przychodów z zysków kapitałowych, a wyłącznie przychody operacyjne.

W związku z tym, że wskazane powyżej akwizycje będą realizowane z zamiarem ich integracji z Państwa Spółką, Spółka będzie ponosić koszty doradztwa dotyczącego tych akwizycji i integracji ich z Państwa Spółką (w tym koszty due diligence komercyjnego, finansowego, prawnego, podatkowego, koszty doradztwa w zakresie integracji i określenia efektów synergii, koszty doradztwa prawnego, w tym określenia struktury akwizycji i integracji). Koszty te będą dokumentowane fakturami VAT (wystawionymi na Państwa Spółkę przez polskich podatników VAT bądź przez zagranicznych podatników podatku od wartości dodanej).

Dodatkowo uzupełnili Państwo opis sprawy informując:

W związku z tym, że ewentualne akwizycje udziałów / akcji innych podmiotów operacyjnych przez Grupę będą realizowane z zamiarem późniejszego połączenia tych podmiotów ze Spółką, tj. przejęcia całego majątku tych podmiotów przez Spółkę zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych - to Wnioskodawca będzie ponosić koszty doradztwa dotyczącego tych akwizycji i integracji (w tym koszty due diligence komercyjnego, finansowego, prawnego, podatkowego, koszty doradztwa w zakresie integracji i określenia efektów synergii, koszty doradztwa prawnego, w tym określenia struktury akwizycji i integracji).

W rezultacie, ostatecznym celem nabycia przez Wnioskodawcę opisanych usług doradczych będzie przejęcie przez Spółkę majątku nabytych spółek operacyjnych - w wyniku połączenia zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych - który to majątek będzie wykorzystywany przez Spółkę wyłącznie w celu prowadzenia przez Nią działalności podlegającej w całości opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie, w okresie przed połączeniem tych podmiotów ze Spółką, pomiędzy Spółką a tymi podmiotami będą realizowane czynności opodatkowane VAT polegające na odsprzedaży towarów i usług. Tak więc zarówno po połączeniu, jak i przed połączeniem, Spółka będzie uzyskiwać wyłącznie przychody opodatkowane VAT wynikające ze współpracy czy z przejęcia majątku wskazanych podmiotów.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, ze względów biznesowych i operacyjnych, zakłada się, że w pierwszej kolejności udziały w nowych spółkach operacyjnych mogą kupować bezpośredni lub pośredni udziałowiec Wnioskodawcy. Od samego początku intencją jest jednak, że finalnie (w kolejnym kroku) dojdzie do integracji nabytych spółek operacyjnych ze Spółką, tj. połączenia nabytych spółek operacyjnych z Wnioskodawcą, gdzie Wnioskodawca będzie spółką przejmującą - zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych (art. 491 KSH i kolejne), zaś przed formalnym połączeniem będzie dochodzić do transakcji opodatkowanych VAT pomiędzy tymi spółkami. Zatem ostatecznie to Spółka przejmie cały majątek nabytych spółek operacyjnych (aktywa oraz pasywa) zgodnie z przepisami KSH, a przed przejęciem będzie prowadzić z nimi wymianę handlową (sprzedaż towarów i usług)

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego wniosku o interpretację podatkową - w związku z tym, że ewentualne akwizycje udziałów / akcji innych podmiotów operacyjnych przez Grupę będą realizowane z zamiarem późniejszego połączenia tych podmiotów ze Spółką, tj. przejęcia całego majątku tych podmiotów przez Spółkę zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych - to Wnioskodawca będzie ponosić koszty doradztwa dotyczącego tych akwizycji i integracji (w tym koszty due diligence komercyjnego, finansowego, prawnego, podatkowego, koszty doradztwa w zakresie integracji i określenia efektów synergii, koszty doradztwa prawnego, w tym określenia struktury akwizycji i integracji).

W rezultacie, ostatecznym celem nabycia przez Wnioskodawcę opisanych usług doradczych będzie przejęcie przez Spółkę majątku nabytych spółek operacyjnych - w wyniku połączenia zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych - który to majątek będzie wykorzystywany przez Spółkę w celu osiągania przychodów podatkowych, względnie zachowania / zabezpieczenia źródła przychodów. Przejęcie majątku spółek operacyjnych oznacza, że Spółka powinna zwiększyć swoje przychody i jednocześnie poprawić efektywność kosztową.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone we wniosku nr 2

Czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Państwa Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT z faktur dokumentujących koszty doradztwa dotyczącego akwizycji i integracji spółek operacyjnych (przy założeniu zamiaru połączenia spółek operacyjnych z Państwa Spółką, gdzie Państwa Spółka będzie podmiotem przejmującym)?

Państwa stanowisko:

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2.

W Państwa ocenie, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Państwa Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT z faktur dokumentującej koszty doradztwa dotyczącego akwizycji i integracji spółek operacyjnych (przy założeniu zamiaru połączenia spółek operacyjnych z Państwa Spółką, gdzie Państwa Spółka będzie podmiotem przejmującym).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to więc, że poniesienie przez podatnika wydatku obciążonego VAT, o ile pozostaje on w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dającą prawo do odliczenia VAT, powinno skutkować możliwością odliczenia VAT naliczonego.

W przedmiotowej sytuacji, Spółka będzie ponosić koszty doradztwa dotyczącego akwizycji i integracji spółek operacyjnych. W takiej sytuacji doradcy wystawią na rzecz Spółki faktury dokumentujące przedmiotowe koszty.

Jak wskazano (w zakresie stanowiska Spółki odnośnie pytania nr 1), należy uznać, iż taki koszt (a tym samym VAT naliczony dotyczący tego kosztu) bezsprzecznie pozostaje w związku z działalnością Spółki i zabezpieczeniem jej źródła przychodu. Spółka dzięki skutecznej akwizycji i integracji będzie mogła dalej rozwijać biznes operacyjny i osiągać przychody operacyjne (i tym samym zwiększać swoją sprzedaż opodatkowaną VAT). Tym samym, skoro koszt i wydatek naliczony pozostają w związku z prowadzoną działalnością Spółki i dającą prawo do odliczenia, to Spółka powinna mieć prawo do odliczenia VAT z faktury wystawionej przez doradcę.

W tym zakresie, można odwołać się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-249/17 (Ryanair), w którym wskazano, że zasada neutralności VAT wymaga, aby ponoszenie kosztów inwestycyjnych było traktowane jako działalność gospodarcza. W tym zakresie odliczenie dotyczy kosztów ogólnych podatnika, które wpływają w sposób pośredni na jego działalność (a więc kosztów doradztwa, które może ponieść Spółka).

Ponadto stanowisko Spółki znajduje całkowite potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Tytułem przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2016, sygn. ILPP1-3/4512-1-10/16-2/JK uznał, że:

„Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce. Planuje on przeprowadzenie połączenia ze Spółką, w której nabył 100% akcji w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, tj. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki na Wnioskodawcę (po połączeniu Spółka przestanie istnieć). Po dacie planowanego połączenia Wnioskodawca planuje kontynuować działalność Spółki w oparciu o jej majątek, który zostałby przeniesiony na Wnioskodawcę w ramach połączenia. Celem połączenia będzie m.in. uproszczenie i uporządkowanie struktury kapitałowej grupy, obniżenie kosztów administracyjnych i zarządczych związanych z funkcjonowaniem odrębnych podmiotów prawnych oraz usprawnienie rozliczeń i przepływów środków pieniężnych w ramach grupy. Spodziewane jest, że w związku z charakterem prowadzonej działalności podmiotowi powstałemu z połączenia będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego.

Analiza powołanych przepisów w kontekście opisanego stanu faktycznego pozwala stwierdzić, że nabyte usługi mają pośredni związek z przyszłą sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Nabycie opisanych we wniosku usług pozwoliło na weryfikację rentowności nabywanej Spółki oraz gospodarczej zasadności całego przedsięwzięcia. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, opisane czynności mają doprowadzić do podjęcia przez niego działalności opodatkowanej VAT i generowania obrotów podlegających opodatkowaniu. Zatem opisane wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na usługi związane z przeprowadzeniem procesu nabycia 100% akcji Spółki, w sposób pośredni wpłyną na jego przyszłe obroty i w konsekwencji służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wskazuje to na wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu usług a planowanymi czynnościami opodatkowanymi, i w związku z tym stanowi podstawę do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do ww. przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powołane wyżej przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego, stanowią implementację przepisów wspólnotowych odnoszących się do tego zagadnienia.

Podstawowym aktem określającym ramy prawne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej jest Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwana dalej Dyrektywą 2006/112/WE, a wcześniej Szósta Dyrektywa Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku – 77/388/EWG (Dz. Urz. WE L Nr 145 str. 1 ze zm.).

Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodanej wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.

Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.

Stosownie do art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE (odpowiednik art. 17 ust. 2 Szóstej Dyrektywy),

jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić:

a)VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika;

b)VAT należnego od transakcji uznanych za dostawy towarów i świadczenie usług zgodnie z art. 18 lit. a) i art. 27;

c)VAT należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) pkt (i);

d)VAT należnego od transakcji uznanych za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów zgodnie z art. 21 i 22;

e)VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie stwierdzał, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Potwierdzeniem powyżej przedstawionej linii orzecznictwa jest m.in. wyrok TSUE w sprawie C-268/83 D. A. Rompelman i E. A. Rompelman-Van Deelen, z którego wynika, że regulacja dotycząca odliczenia, ma za cel całkowicie odciążyć podmiot podlegający opodatkowaniu VAT od podatku od wartości dodanej, który jest winien zapłacić w związku ze swoją działalnością gospodarczą. Wspólny system wartości dodanej zapewnia, że obciążenie podatkiem VAT jest całkowicie neutralne wobec każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od celów i wyników przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że takie przedsiębiorstwo samo w sobie podlega opodatkowaniu VAT.

Dopełnieniem ww. stanowiska jest orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane. W świetle powołanego wyroku należy stwierdzić, że w  przypadku, gdy zakup danego towaru przez wnioskodawcę jest dokonany z zamiarem wykorzystania tego towaru do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to pomimo utraty danego towaru z przyczyn niezależnych, tj. w sposób niezawiniony, czy jak to ujął Trybunał – „z powodów pozostających poza kontrolą podatnika”, jego prawo do odliczenia w związku z nabyciem tego towaru zostaje zachowane.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że wskazane przepisy ustawy oraz orzeczenia, umożliwiają podatnikowi, w ramach działalności opodatkowanej, odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług stanowiących inwestycje z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Wymóg zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo polską spółką kapitałową, podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Spółka jest spółką operacyjną, prowadzącą działalność produkcyjną i dystrybucyjną, głównie na polskim rynku. Działalność ta skupia się na rynku wyrobów spirytusowych.

Spółka jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce i wykazuje sprzedaż dającą pełne prawo do odliczenia VAT (tj. nie odlicza VAT współczynnikiem VAT ani żadną inną strukturą określoną dla potrzeb odliczenia VAT).

Spółka jest spółką operacyjną wchodzącą w skład grupy S. W listopadzie 2021 r. grupa S. została nabyta przez X, będącą spółką holdingową z siedzibą w L. (nastąpiła zmiana głównego udziałowca grupy S.). Zakup grupy S. przez X rozpoczął proces wewnętrznych reorganizacji, które mają finalnie doprowadzić do wzrostu przychodów i zysków osiąganych przez poszczególne spółki operacyjne, w tym Spółka. Wzrost przychodów i zysków spółek operacyjnych, w tym Spółki, ma nastąpić z uwagi na przejęcie określonych działalności (nowych rynków) albo też ograniczenie działalności innych podmiotów (i wprowadzenie w ich miejsce Spółki).

Zakłada się, że w najbliższych latach dojdzie do konsolidacji rynku wyrobów spirytusowych. Spółka zamierza być uczestnikiem procesu konsolidacji, przejmując działalności innych podmiotów czy wchodząc w nowe rynki. Aktualnie Grupa jest w procesie akwizycji nowych polskich spółek operacyjnych, których działalność (komplementarna z działalnością Spółki) miałaby zostać finalnie zintegrowana z działalnością Spółki. Są to polskie spółki operacyjne, które mają zostać zintegrowane z Państwa Spółką (poprzez połączenia przez przejęcie przeprowadzone zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, gdzie Państwa Spółka będzie spółką przejmującą).

Ze względów biznesowych i operacyjnych, zakłada się, że w pierwszej kolejności udziały w nowych spółkach operacyjnych będą kupować bezpośredni lub pośredni udziałowiec Wnioskdoawcy (a nie Wnioskdoawca). Od samego początku intencją jest jednak, że finalnie (w kolejnym kroku) dojdzie do połączenia nabytych spółek operacyjnych z Państwa Spółką) gdzie Spółka będzie podmiotem przejmującym - zatem ostatecznym celem jest zwiększenie przychodów i zysków operacyjnych Państwa Spółki oraz sprzedaży opodatkowanej VAT Spółki. Jednocześnie, w związku z tymi akwizycjami i integracjami Państwa Spółka nie będzie osiągać przychodów z zysków kapitałowych, a wyłącznie przychody operacyjne.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy powzięli Państwo wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących koszty doradztwa dotyczącego akwizycji i integracji spółek operacyjnych (przy założeniu zamiaru połączenia spółek operacyjnych z Państwa Spółką, gdzie Państwa Spółka będzie podmiotem przejmującym).

Jak zostało wyżej wskazane, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Mając na uwadze powyższe, nie sposób zgodzić się z Państwem, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących koszty doradztwa dotyczącego akwizycji spółek operacyjnych (przy założeniu zamiaru połączenia spółek operacyjnych z Państwa Spółką, gdzie będą Państwo podmiotem przejmującym).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, ze względów biznesowych i operacyjnych, w pierwszej kolejności udziały w nowych spółkach operacyjnych mogą kupować albo Sunray Investments Luxembourg Sarl albo Sunray Investments Poland sp. z o.o., tj. bezpośredni lub pośredni udziałowiec Wnioskodawcy.

Zatem, w ocenie tut. Organu, jeżeli ww. wydatki będą ponoszone w czasie, kiedy bezpośredni lub pośredni Państwa udziałowiec będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie nastąpiło jeszcze połączenie spółek operacyjnych z Państwa Spółką, będą one miały związek z działalnością gospodarczą bezpośredniego lub pośredniego Państwa udziałowca. Fakt, że kolejnym krokiem będzie połączenie nabytych spółek operacyjnych z Państwa Spółką nie wpływa na związek kosztów doradztwa dotyczącego akwizycji spółek operacyjnych ze sprzedażą opodatkowaną Państwa Spółki.

Wobec powyższego koszty doradztwa dotyczącego akwizycji spółek operacyjnych, ponoszone przez Państwa, a związane z zakupem udziałów nowych spółek operacyjnych przez bezpośredniego lub pośredniego Państwa udziałowca, nie będą miały związku z Państwa sprzedażą opodatkowaną i nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących koszty doradztwa dotyczącego akwizycji spółek operacyjnych.

Natomiast, faktury dokumentujące usługi doradztwa dotyczące integracji spółek operacyjnych, w sytuacji w której dojdzie do połączenia nabytych spółek operacyjnych, gdzie Państwo będą podmiotem przejmującym, będą uprawniały Państwa do odliczenia podatku naliczonego.

W ocenie Organu połączenie nabytych spółek operacyjnych z Państwa Spółką, gdzie Państwo będą podmiotem przejmującym, w sytuacji gdy połączenie to dokonywane będzie z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, będzie pośrednio związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, skoro nabywane usługi doradztwa dotyczącego integracji spółek operacyjnych będą w całości związane z Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, to Spółce, będącej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwać, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. usług. Prawo to będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Reasumując, wskazać należy, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Państwa Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT z faktur dokumentujących koszty doradztwa dotyczącego akwizycji i integracji spółek operacyjnych (przy założeniu zamiaru połączenia spółek operacyjnych z Państwa Spółką, gdzie Państwa Spółka będzie podmiotem przejmującym), w części dotyczącej:

- kosztów doradztwa dotyczącego akwizycji spółek operacyjnych, należy uznać za nieprawidłowe.

- kosztów doradztwa dotyczącego integracji spółek operacyjnych, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Ponadto należy zauważyć, iż Państwo na poparcie własnego stanowiska przywołali interpretacją indywidualna z dnia 12 października 2016, sygn. ILPP1-3/4512-1-10/16-2/JK wydaną dla innego podmiotu prawa.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż z podmiotowego punktu widzenia walor prawny wydanej interpretacji indywidualnej jest taki, że interpretacja rodzi skutki prawne jedynie w odniesieniu do określonego wnioskodawcy i wyłącznie do przedstawionego przez niego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Nie można zatem powoływać się w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej na interpretację indywidualną, która została wydana innemu wnioskodawcy, chociaż w podobnej sprawie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa zastosuje się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00