Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1128.2022.3.MT

W zakresie formy opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz prowadzenia ksiąg podatkowych w związku z osiąganiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek wspólny z 7 grudnia 2022 r. (data wpływu 7 grudnia 2022 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz prowadzenia ksiąg podatkowych w związku z osiąganiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 stycznia 2023 r. (data wpływu 24 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:

Pani M. T.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan J. M.

3)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

Pani E. M.

4)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

Pani N. T.

5)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan W. T.

Opis zdarzenia przyszłego

I.

Zainteresowana będąca stroną postępowania (M. T.) posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”). Zainteresowana będąca stroną postępowania jest podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”). Na dzień złożenia Wniosku, Zainteresowana będąca stroną postępowania pozostaje w związku małżeńskim, w małżeństwie Zainteresowanej będącej stroną postępowania obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej.

II.

Od dnia 1 stycznia 2018 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 2052), („ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”) wraz z mężem (W. T.) i rodzicami (E. M. i J. M.).

Rodzinne Gospodarstwo Rolne prowadzone jest w czterech wolnostojących obiektach, w skład których wchodzą:

1.Hala nr 1 („Hala 1”) położona na nieruchomościach - działki ewidencyjne nr 4/2 oraz nr 41/2;

2.Hala nr 2 („Hala 2”) położona na nieruchomości - działki ewidencyjne nr 4/2 oraz nr 41/2;

3.Hala nr 3 („Hala 3”) położona na nieruchomości - działki ewidencyjne nr 4/1 oraz nr 41/1 (łącznie: „Hale”) oraz

4.budynek biurowy („Budynek Biurowy”) położony na nieruchomości – działka ewidencyjna nr 4/2.

Całość usytuowana jest na terenie wsi (...) (gmina ...) w województwie (…); ww. hale mają zasadniczo zbliżoną powierzchnię. Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie była i nie jest większa niż 300 ha. Głównym przedmiotem działalności Zainteresowanej będącej stroną postępowania w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym jest produkcja pieczarek. Działalność rolnicza prowadzona w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym przez Zainteresowaną będąca stroną postępowania oraz członków jej rodziny - na gruncie podatku PIT – jest klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.

III.

Nieruchomość - działki ewidencyjne, na których posadowione są Hala 1, Hala 2 i Budynek Biurowy (nr 4/2 i nr 41/2) należą do:

  1. udział ½ - Zainteresowanej będącej stroną postępowania oraz jej męża (W. T.), na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej, oraz
  2. udział ½ - małżeństwa E. M. i J. M., którzy są rodzicami Zainteresowanej będącej stroną postępowania - na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej.

Nieruchomość - działki ewidencyjne, na których posadowiona jest Hala 3 (nr 400/1 oraz nr 401/1) należą do Zainteresowanej będącej stroną postępowania oraz jej małżonka, na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej.

IV.

Zainteresowana będąca stroną postępowania - podobnie jak każdy członek rodziny jej, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne – była i jest uprawniona do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy jest uprawniony do ¼ udziału w zysku).

W 2021 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające – odrębnie - na Zainteresowaną będącą stroną postępowania oraz poszczególnych członków rodziny nie przekroczyły równowartości w walucie polskiej 2.000.000 Euro.

W 2022 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające – odrębnie - na Zainteresowaną będącą stroną postępowania oraz poszczególnych członków rodziny nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.000.000 Euro.

Zainteresowana będąca stroną postępowania - podobnie jak każdy członek jej rodziny, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne w 2021 r. oraz 2022 r. nie prowadzili i nie prowadzą innych gospodarstw rolnych niż Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

W 2021 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego przekroczyły równowartość w walucie polskiej 2.000.000 Euro, przy czym nie przekroczono 2.000.000 euro na członka Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

W 2022 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2.000.000 Euro, przy czym nie przekroczą 2.000.000 euro na członka Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

V.

Zainteresowana będąca stroną postępowania wraz z pozostałymi członkami rodziny, z którymi prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne rozważają, aby w 2023 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne – poza Zainteresowaną będącą stroną postępowania oraz jej Małżonkiem i Rodzicami - prowadziła córka Zainteresowanej będącej stroną postępowania i jej Małżonka – N. T. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym nie zmieni się, tj. nie będzie większa niż 300 ha.

Jeśli Rodzinne Gospodarstwo Rolne - poza Zainteresowaną będącą stroną postępowania oraz jej Małżonkiem i Rodzicami – będzie prowadziła córka Zainteresowanej będącej stroną postępowania i jej Małżonka – N.T., Zainteresowana będąca stroną postępowania - podobnie jak każdy członek jej rodziny, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne – będzie uprawniona do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy będzie uprawniony do 1/5 udziału w zysku).

W 2021 r. oraz 2022 r. córka Zainteresowanej będącej stroną postępowania – N. T. – nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2021 r. oraz 2022 r. N. T. nie prowadziła i nie prowadzi gospodarstwa rolnego.

VI.

Zainteresowana będąca stroną postępowania jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego członkowie jej rodziny, tj. małżonek oraz rodzice Zainteresowanej będącej stroną postępowania, nie dokonali zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT, oraz wybrali Zainteresowaną będącą stroną postępowania jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT jest jedynie Zainteresowana będąca stroną postępowania zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Zainteresowana będąca stroną postępowania wykonuje wyłączenie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

VII.

Małżonek, rodzice oraz córka Zainteresowanej będącej stroną postępowania są osobami zainteresowanymi w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji.

VIII.

Na wniosek wspólny Zainteresowanej będącej stroną postępowania, jej małżonka oraz rodziców, zostały wydane interpretacje podatkowe:

  1. z dnia 8 grudnia 2017 r.0113-KDIPT2-1.4011.359.2017.1.AP dotyczącą podatku PIT;
  2. z dnia 8 grudnia 2017 r. 0113-KDIPT2-1.4011.451.2017.1.AP – dotycząca podatku PIT;
  3. z dnia 15 grudnia 2017 r. (nr 0113-KDIPT1-3.4012.692.2017.2.OS) – dotycząca podatku VAT.

Interpretacje dotyczyły tożsamego stanu faktycznego:

  1. tj. potwierdzenia możliwości opodatkowania podatkiem PIT przychodów z tytułu prowadzenia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych (w przypadku gdy podatnik nie osiągnął w poprzednim roku przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych przekraczających równowartości w walucie polskiej 2 000 000 Euro, bowiem próg 2 000 000 Euro powinien być liczony dla Zainteresowanej będącej stroną postępowania oraz każdego z członków jej rodziny prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne osobno;
  2. tj. potwierdzenia, że Zainteresowana będąca stroną postępowania nie będzie miała obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Jednocześnie Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie mogą dokonać rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Zainteresowana będąca stroną postępowania jest „reprezentantem” tego gospodarstwa;
  3. tj. potwierdzenia, że Zainteresowana będąca stroną postępowania oraz pozostali członkowie nie będą musieli dokonywać korekty podatku naliczonego w trybie art. 91 ustawy o VAT od środków trwałych oraz nieruchomości związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym, gdyż w niniejszej sprawie nie zmieni się osoba „reprezentanta” gospodarstwa rolnego.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Uiścili Państwo brakującą opłatę.

Pytania

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej będącej stroną postępowania wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie miała prawo w 2023 r. i w latach następnych do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej będącej stroną postępowania wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, członkowie rodziny Zainteresowanej będącej stroną postępowania, z którymi Zainteresowana będąca stroną postępowania w 2023 r. i w latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. jej małżonek, rodzice oraz córka, będą mieli prawo do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli w 2022 r. oraz latach następnych przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u każdego z nich osobno równowartości w walucie polskiej progu 2.000.000 Euro, a próg 2.000.000 Euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej będącej stroną postępowania oraz dla każdego z członków jej rodziny prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej będącej stroną postępowania wskazujące,  że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana będąca stroną postępowania nie będzie obowiązana w 2023 r. i latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, jeżeli przychody netto Zainteresowanej będącej stroną postępowania ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy nie wyniosą co najmniej równowartości w walucie polskiej 2.000.000 Euro, a próg 2.000.000 Euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej będącej stroną postępowania oraz dla każdego z członków jej rodziny prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej będącej stroną postępowania wskazujące,  że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, członkowie rodziny Zainteresowanej będącej stroną postępowania, z którymi Zainteresowana będąca stroną postępowania w 2023 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. jej małżonek, rodzice oraz córka, nie będą obowiązani w 2023 r. oraz latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, jeśli w 2022 r. oraz latach następnych przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u każdego z nich osobno równowartości w walucie polskiej progu 2.000.000 Euro, a próg 2.000.000 Euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej będącej stroną postępowania oraz dla każdego z członków jej rodziny prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne?
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej będącej stroną postępowania wskazujące, że w przedstawionym we Wniosku zdarzeniu przyszłym, Zainteresowana będąca stroną postępowania nie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnika VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?
  6. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej będącej stroną postępowania wskazujące,  że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, członkowie rodziny Zainteresowanej będącej stroną postępowania, z którymi Zainteresowana będąca stroną postępowania w 2023 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. jej małżonek, rodzice oraz córka nie mają obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Zainteresowana będąca stroną postępowania jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz członkowie rodziny Zainteresowanej będącej stroną postępowania, z którymi Zainteresowana będąca stroną postępowania w 2023 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. jej małżonek, rodzice oraz córka nie są objęci obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1-4 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytań 5-6 dotyczących podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej będącej stroną postępowania wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie miała prawo w 2023 r. i w latach następnych do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych.

Zgodnie z art. 553 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740), („Kodeks Cywilny”) za „gospodarstwo rolne” uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z art. 23 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483), („Konstytucja RP”), podstawą ustroju rolnego państwa jest gospodarstwo rodzinne.

Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, za „gospodarstwo rodzinne” uważa się gospodarstwo rolne: (i) prowadzone przez rolnika indywidualnego oraz (ii) w którym łączna powierzchnia użytków rolnych jest nie większa niż 300 ha. Nie można zatem uznać, że gospodarstwo rodzinne jest spółką osobową, spółka cywilną albo wspólnym przedsięwzięciem lub jakąkolwiek inną formą prawną, ale stanowi osobną kategorię podmiotów uprawnionych do prowadzenia działalności rolniczej, zgodnie z Konstytucją RP oraz ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego. Zainteresowana będąca stroną postępowania jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi gospodarstwo rolne, w którym łączna powierzchnia użytków rolnych nie będzie większa niż 300 ha.

W związku z tym, Gospodarstwa Rolne (Rodzinne Gospodarstwo Rolne) może zostać uznane za „gospodarstwo rodzinne” w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego nie wyklucza, aby gospodarstwo rodzinne było prowadzone także przez członków rodziny rolnika indywidualnego (sam zresztą termin ustawowy gospodarstwo rodzinne sugeruje, że jest to gospodarstwo prowadzone przez rolnika indywidualnego wraz z jego rodziną).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1) ustawy o PIT, przepisów ustawy o PIT nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie w art. 2 ust. 2 ustawy o PIT określono, że działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1) ustawy o PIT, jest działalność polegająca między innymi na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc - w przypadku roślin,

2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Jak stanowi art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Przy czym, w myśl art. 2 ust. 3a ustawy o PIT, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Zgodnie z art. 15 ustawy o PIT, przychód z „działów specjalnych produkcji rolnej” ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej). Przy czym, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o PIT, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o PIT w przypadku, gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o PIT, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Zatem, w zależności od dokonanego przez podatnika wyboru, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany na dwa sposoby:

-metodą szacunkową; albo

-w oparciu o prowadzone przez podatnika księgi (podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe).

Ustalenie dochodu w drugi sposób jest uzależnione od prowadzenia ksiąg wykazujących przychody z tego tytułu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości, przepisy ustawy o rachunkowości obowiązkowo stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2.000.000 Euro. Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się tylko do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Zainteresowanej będącej stroną postępowania, art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości przewiduje zatem, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego. Rodzinne Gospodarstwo Rolne w zakresie dochodów z działów specjalnych nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne. Co za tym idzie, skoro w 2022 r. ani Zainteresowana będąca stroną postępowania ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne w 2022 r. nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2.000.000 Euro, zarówno Zainteresowana będąca stroną postępowania, jak i pozostali członkowie rodziny będą mieli prawo do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych. Jednocześnie w przypadku gdy w latach następnych Zainteresowana będąca stroną postępowania, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2.000.000 Euro, zarówno Zainteresowana będąca stroną postępowania jak i pozostali członkowie rodziny będą mieli prawo do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych.

Stanowisko takie wynika również z interpretacji podatkowej z dnia 10 kwietnia 2020 r. (nr 0113-KDIPT2-1.4011.152.2020.2.MD), w której stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, że: „Zatem, zdaniem Zainteresowanych, art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości przewiduje, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne.” zostało uznane za prawidłowe.

Ad. 2

Zdaniem Zainteresowanej będącej stroną postępowania, prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej będącej stroną postępowania wskazujące że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, członkowie rodziny Zainteresowanej będącej stroną postępowania, z którymi Zainteresowana będąca stroną postępowania w 2023 r. i w latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. jej małżonek, rodzice oraz córka, będą mieli prawo do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli w 2022 r. oraz latach następnych przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u każdego z nich osobno równowartości w walucie polskiej progu 2.000.000 Euro, a próg 2.000.000 Euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej będącej stroną postępowania oraz dla każdego z członków jej rodziny prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

Od dnia 1 stycznia 2018 r. w Halach, Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi Gospodarstwo Rolne w rozumieniu art. 5 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego wraz z mężem (W. T.) i rodzicami (E. M. i J. M.). Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie była i nie jest większa niż 300 ha. Głównym przedmiotem działalności Zainteresowanej będącej stroną postępowania w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym jest produkcja pieczarek. Działalność rolnicza prowadzona w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania oraz członków jej rodziny Wnioskodawczyni - na gruncie podatku PIT - jest klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.

Zainteresowana będąca stroną postępowania - podobnie jak każdy członek jej rodziny, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne – był i jest uprawniony do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy jest uprawniony do ¼ udziału w zysku). W 2022 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na Zainteresowaną będącą stroną postępowania oraz poszczególnych członków rodziny nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.000.000 Euro.

Zainteresowana będąca stroną postępowania - podobnie jak każdy członek jej rodziny, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne w 2022 r. nie prowadzili i nie prowadzą innych gospodarstw rolnych niż Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

Zainteresowana będąca stroną postępowania wraz z pozostałymi członkami rodziny, z którymi prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne rozważają, aby w 2023 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne - poza Zainteresowaną będącą stroną postępowania oraz jej Małżonkiem i Rodzicami – prowadziła córka Zainteresowanej będącej stroną postępowania i jej Małżonka – N.T.

Łączna powierzchnia użytków rolnych w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym nie zmieni się, tj. nie będzie większa niż 300 ha. Jeśli Rodzinne Gospodarstwo Rolne - poza Zainteresowaną będącą stroną postępowania oraz jej Małżonkiem i Rodzicami – będzie prowadziła córka Zainteresowanej będącej stroną postępowania i jej Małżonka – N.T., Zainteresowana będąca stroną postępowania - podobnie jak każdy członek jej rodziny, z którym Zainteresowana będącej stroną postępowania będzie prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne – będzie uprawniona do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy będzie uprawniony do 1/5 udziału w zysku).

W 2021 r. oraz 2022 r. córka Zainteresowanej będącej stroną postępowania – N. T. – nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2021 r. oraz 2022 r. córka Zainteresowanej będącej stroną postępowania – N. T. – nie prowadziła i nie prowadzi gospodarstwa rolnego.

Jak zostało wskazane powyżej, dochody z działów specjalnych produkcji rolnej mogą więc być ustalane według zasad, jakie obowiązują przy ustalaniu przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu (art. 24 ust. 4a ustawy o PIT). Ustalenie dochodu w pierwszy sposób jest uzależnione od prowadzenia ksiąg wykazujących przychody z tego tytułu.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o PIT, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości, przepisy ustawy o rachunkowości obowiązkowo stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2.000.000 Euro. Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się tylko do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Zainteresowanej będącej stroną postępowania, art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości przewiduje zatem, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne. Co za tym idzie, skoro w 2022 r. oraz latach następnych ani Zainteresowana będąca stroną postępowania, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne w 2022 r. lub będzie prowadzić w 2023 r. i latach następnych nie osiągnął i nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2.000.000 Euro, zarówno Zainteresowana będąca stroną postępowania jak i pozostali członkowie rodziny będą mieli prawo do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych.

Ad. 3

Zdaniem Zainteresowanej będącej stroną postępowania, prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana będąca stroną postępowania nie będzie obowiązana w 2023 r. i latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości jeżeli przychody netto Zainteresowanej będącej stroną postępowania ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy nie wyniosą co najmniej równowartości w walucie polskiej 2.000.000 Euro, a próg 2.000.000 Euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej będącej stroną postępowania oraz dla każdego z członków jej rodziny prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości, przepisy ustawy o rachunkowości obowiązkowo stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2.000.000 Euro. Rodzinne gospodarstwo rolne z definicji nie jest spółką, a tym samym żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się tylko do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Zainteresowanej będącej stroną postępowania, art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości przewiduje zatem, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego. Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne.

Co za tym idzie, skoro w 2022 r. ani Zainteresowana będąca stroną postępowania, ani żaden z członków jej rodziny, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne w 2022 r. lub będzie prowadzić w 2023 r. i latach następnych nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2.000.000 Euro, zarówno Zainteresowana będąca stroną postępowania jak i pozostali członkowie rodziny nie będą mieli obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2023 r. i latach następnych.

Potwierdza to także art. 8 ust. 1 ustawy o PIT stanowiący, że „przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, ze prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.”

Ad. 4

Zdaniem Zainteresowanej będącej stroną postępowania, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, członkowie rodziny Zainteresowanej będącej stroną postępowania, z którymi Zainteresowana będąca stroną postępowania w 2023 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. jej małżonek , rodzice oraz córka, nie będą obowiązani w 2023 r. oraz latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, jeśli w 2022 r. oraz latach następnych przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u każdego z nich osobno równowartości w walucie polskiej progu 2.000.000 Euro, a próg 2.000.000 Euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej będącej stroną postępowania oraz dla każdego z członków jej rodziny prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości, przepisy ustawy o rachunkowości obowiązkowo stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 Euro. Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się tylko do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Także stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiącego, że „przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe”. Stwierdzenie powyższe jest uzasadnione i uprawnione.

Zdaniem Zainteresowanej będącej stroną postępowania, art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy o rachunkowości przewiduje zatem, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne. Co za tym idzie, skoro w 2022 r. oraz latach następnych ani Zainteresowana będąca stroną postępowania, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będąca stroną postępowania prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne w 2022 r. lub będzie prowadzić w 2022 r. nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2.000.000 Euro, zarówno Zainteresowana będąca stroną postępowania jak i pozostali członkowie jej rodziny nie będą mieli obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2022 r. oraz latach następnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 553 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Z kolei, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2569):

Za gospodarstwo rodzinne uważa się gospodarstwo rolne:

1.prowadzone przez rolnika indywidualnego oraz

2.w którym łączna powierzchnia użytków rolnych jest nie większa niż 300 ha.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.) – co do zasady – dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1:

Nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

miesiąc - w przypadku roślin,

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a wyżej cytowanej ustawy:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Art. 9 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Działy specjalne produkcji rolnej stanowią odrębne źródło przychodów.

Stosownie do regulacji art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.

Regulacja art. 15 ust. 2 ww. ustawy określa, że:

W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa przepis art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z  tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

W myśl powyższego przepisu dochód z tego źródła może być ustalony w dwojaki sposób:

-przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, wyszczególnionych w załączniku nr 2 ustawy,

-w oparciu o prowadzoną przez podatnika księgę podatkową.

Zgodnie z art. 24a ust. 4 ww. ustawy:

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

W myśl art. 24a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoba fizyczna, spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska może prowadzić księgi rachunkowe również od początku następnego roku podatkowego, jeżeli przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. W  tym przypadku podatnik informuje o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym były prowadzone. Jeżeli księgi prowadziła spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska, informację składają wszyscy wspólnicy.

W odniesieniu do źródła przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie rozstrzyga o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, a jedynie określa konsekwencje dla opodatkowania tego źródła przychodów w przypadku, gdy obowiązek ten wynika z odrębnych przepisów.

Limit kwotowy wskazany w art. 24a ust. 4 ww. ustawy, zobowiązujący podatnika do zaprowadzenia ksiąg rachunkowych precyzuje art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.).

Stanowi on, że przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

Osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629 oraz 2019 r. poz. 1495), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro.

Przy czym wielkość wyrażoną w euro – stosownie do art. 3 ust. 3 ww. ustawy o  rachunkowości:

Przelicza się na walutę polską po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski, na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy.

Z powyższego wynika, że wyboru sposobu ustalania dochodu ze źródła, którym są prowadzone działy specjalne produkcji rolnej, tj. na podstawie ksiąg bądź norm szacunkowych dokonuje sam podatnik. Jednakże możliwość wyboru sposobu ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest ograniczona wielkością uzyskiwanego przychodu z tego źródła. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych zależy bowiem od formy prawnej jednostki lub wielkości osiąganych przychodów, nie zaś od przedmiotu działalności i sposobu opodatkowania. Jeżeli więc przychody netto osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej przekroczą kwotę określoną w art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o rachunkowości – tj. kwotę 2.000.000 euro – osoby te są zobowiązane do stosowania przepisów o rachunkowości i założenia ksiąg rachunkowych od nowego roku podatkowego, następującego po roku, w którym ich przychód uzyskany z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej przekroczył ww. limit.

Przystępując do oceny skutków podatkowych opisanej we wniosku sytuacji w pierwszej kolejności wskazać należy, że do ustalenia określonego w ustawie o rachunkowości limitu przychodów zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – każdy z członków Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego powinien ustalić odrębnie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Zasady wyrażone w ust.1 stosuje się odpowiednio do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.

W konsekwencji opodatkowanie uzyskanych przez Zainteresowanych dochodów z prowadzonych wspólnie działów specjalnych produkcji rolnej winno nastąpić zgodnie z ww. zasadami, a więc w szczególności z uwzględnieniem ustalonego przez nich prawa do udziału w zysku.

Z dalszej analizy powołanych regulacji prawnych wynika, że konsekwencją uzyskania przez osobę fizyczną, spółkę cywilną osób fizycznych, spółkę jawną osób fizycznych oraz spółkę partnerską określonych w przepisach ustawy o rachunkowości łącznych przychodów netto ze sprzedaży towarów w kwocie określonej w art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy – jest obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

Wobec powyższego, analiza okoliczności opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w kontekście omówionych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że limit przychodów netto uzyskanych w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w kwocie 2.000.000 euro, o którym mowa w cytowanym art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – dotyczy każdego z Państwa odrębnie. Zatem jeżeli suma przychodów netto osiągniętych w 2023 r. i latach następnych przez każdego z Państwa odrębnie, proporcjonalnie do udziału w zysku będą niższe niż równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro to – w świetle przepisów o rachunkowości – nie będzie ciążył zarówno na Zainteresowanej będącej stroną postępowania, jak i na pozostałych Zainteresowanych obowiązek prowadzenia w 2023 r. i latach następnych ksiąg rachunkowych w prowadzonym Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym, pomimo osiągnięcia wspólnie przychodów netto powyżej równowartości w walucie polskiej 2.000.000 euro (przy założeniu, że Państwa sytuacja i obowiązujące prawo nie zmienią się w istotnym zakresie).

W konsekwencji będą Państwo mogli w 2023 r. i latach następnych wybrać metodę określenia dochodu z prowadzonych działów specjalnych na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na podstawie norm szacunkowych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00