Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.11.2023.1.MM

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej Inwestycji drogowej, brak opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych w ramach Inwestycji drogowej oraz nieodpłatnego przeniesienia Autorskich praw majątkowych i Praw z rękojmi i gwarancji na rzecz Zarządcy drogi.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej Inwestycji drogowej,

braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych w ramach Inwestycji drogowej oraz nieodpłatnego przeniesienia Autorskich praw majątkowych i Praw z rękojmi i gwarancji na rzecz Zarządcy drogi.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Inwestor” lub „Wnioskodawca”) z siedzibą w (…) jest właścicielem nieruchomości położonej w województwie (…), w powiecie (…), w gminie (…), w obrębie ewidencyjnym (…) składającej się z następujących działek gruntu:

1)działek o numerach ewidencyjnych 1/1 oraz 1/2, dla których Sąd Rejonowy w (…), Wydział Ksiąg Wieczystych (dalej: „Sąd Rejonowy”) prowadzi księgę wieczystą KW Nr (…);

2)działek o numerach ewidencyjnych 1/3, 1/4, 1/5, 1/6 oraz 1/7, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW Nr (…)

(dalej łącznie: „Nieruchomość”).

Inwestor jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Inwestor zamierza przeprowadzić na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie centrum logistyczno-magazynowego (dalej: „Inwestycja niedrogowa”). Po zakończeniu Inwestycji niedrogowej Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej. Inwestor nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT.

W celu właściwego skomunikowania Inwestycji niedrogowej, Inwestor zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie drogi gminnej (…) wraz z budową ronda na drodze powiatowej nr (…) (ul. (…)) obręb (…), gmina (…) (dalej: „Inwestycja drogowa”). Inwestycja drogowa jest niezbędna dla zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.

W celu realizacji Inwestycji drogowej 25 października 2021 r. zawarte zostało porozumienie (dalej: „Porozumienie”) pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą (…) (dalej: „Zarządca drogi”), na podstawie, którego Inwestor zobowiązał się w trybie art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: „Ustawa o drogach publicznych”) oraz na warunkach określonych w Porozumieniu, na swój koszt zaprojektować, realizować i przekazać Zarządcy drogi Inwestycję drogową.

Porozumienie przewiduje, że Inwestycja drogowa zostanie przeprowadzona zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (dalej: „Specustawa drogowa”), tj. na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dalej: „Decyzje ZRID” ) oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Zgodnie z Porozumieniem Inwestor jest zobowiązany do przygotowania projektu Inwestycji drogowej (dalej: „Projekt Inwestycji drogowej”) oraz przedstawienia go do uzgodnienia przez Zarządcę drogi. W Porozumieniu uzgodniono, że Projekt Inwestycji drogowej może być realizowany i uzgadniany etapowo.

Zgodnie z Porozumieniem Inwestor będzie zobowiązany do nieodpłatnego przeniesienia na rzecz Zarządcy drogi prawa własności do Projektu Inwestycji Drogowej wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji, prawem do dokonywania w niej zmian, a w szczególności prawa do korzystania z Projektu Inwestycji drogowej na potrzeby realizacji Inwestycji drogowej, w takim zakresie, w jakim posiadał je Inwestor (dalej łącznie: „Autorskie prawa majątkowe”). Porozumienie zakłada, że przeniesienie Projektu Inwestycji drogowej może odbywać się etapowo.

Ponadto w Porozumieniu Inwestor zobowiązał się do opracowania projektu budowlano-wykonawczego Inwestycji drogowej stosownie do potrzeb oraz specyfikacji technicznych, przedmiarów i kosztorysów inwestorskich.

Porozumienie zakłada, że Inwestor nieodpłatnie przeniesie na rzecz Zarządcy drogi nakłady dokonane przez Inwestora w ramach realizacji Inwestycji drogowej, tj. budowli wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącymi całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym.

Jednocześnie, Zarządca drogi zobowiązał się w Porozumieniu nieodpłatnie przejąć od Inwestora nakłady dokonane przez Inwestora w ramach realizacji Inwestycji drogowej, tj. w szczególności budowle wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącymi całość techniczno-użytkową, przeznaczonej do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowanej w pasie drogowym.

W Porozumieniu zostało ustalone, że przeniesienie nakładów poniesionych przez Inwestora w ramach Inwestycji drogowej odbędzie się na następujących zasadach i warunkach:

1)Inwestycja drogowa zostanie wykonana zgodnie z Projektem Inwestycji drogowej oraz Decyzją ZRID;

2)zostaną dokonane odbiory techniczne przez Inwestora przy udziale upoważnionych przedstawicieli Zarządcy drogi zakończone podpisaniem protokołu odbioru końcowego Inwestycji drogowej (odbiory techniczne zostaną dokonane w terminie do 14 dni od daty zgłoszenia prac do odbioru i przedłożenia przez Inwestora dokumentacji podwykonawczej);

3)Inwestor uzyska pozwolenie na użytkowanie lub zaświadczenie o braku sprzeciwu do zawiadomienia o zamiarze użytkowania Inwestycji drogowej wydane przez właściwy organ administracji publicznej;

4)w terminie 30 dni od ziszczenia się ostatniego z warunków wskazanych powyżej, zostanie podpisany przez osoby upoważnione ze strony Inwestora i Zarządcy drogi protokół przekazania - przyjęcia nakładów z określeniem w nim wartości przekazywanych nakładów z podziałem na poszczególne wartości, które Zarządca drogi przypisze jako wartości poszczególnych środków trwałych w swoich księgach rachunkowych.

Z dniem podpisania protokołu odbioru końcowego Inwestycji drogowej, Inwestor dokona na Zarządcę drogi cesji uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji udzielonych mu przez wykonawcę robót na roboty wykonane w ramach Inwestycji drogowej (dalej: „Prawa z rękojmi i gwarancji”). Przeniesienie Prawa z rękojmi i gwarancji na rzecz Zarządcy drogi nastąpi nieodpłatnie.

Nieodpłatne przeniesienie nakładów poniesionych przez Inwestora w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi nastąpi w oparciu o protokół przekazania - przyjęcia nakładów.

Wydatki ponoszone na Inwestycję drogową w zakresie projektowania oraz w związku z wykonaniem prac związanych z budową będą dokumentowane fakturami (rachunkami) lub innymi dowodami księgowymi, zgodnie z przepisami w zakresie rachunkowości.

Działki gruntu, na których będzie realizowana Inwestycja drogowa, nie będą własnością Inwestora ani na datę realizacji tej inwestycji, ani na datę nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi (nie można przy tym wykluczyć, że określone działki, na których realizowana będzie Inwestycja drogowa zostaną wywłaszczone w oparciu o Decyzje ZRID).

W Porozumieniu Inwestor zobowiązał się również do uiszczenia na rzecz Zarządcy Drogi wkładu finansowego z tytułu partycypacji Inwestora w kosztach związanych z budową drogi, które poniesie Zarządca drogi (dalej: „Wkład finansowy”). Zgodnie z Porozumieniem, wysokość Wkładu finansowego zostanie obliczona jako równowartość kosztów, które Zarządca drogi poniesie na podstawie przepisów Specustawy drogowej w związku z realizacją Inwestycji drogowej tj. kosztów odszkodowań za nieruchomości przewidywane do wywłaszczenia na podstawie Decyzji ZRID, a które nie stanowią istniejących pasów drogowych. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości, Wnioskodawca wyjaśnia, że przedmiotem niniejszego wniosku nie są ewentualne skutki podatkowe uiszczenia przez Inwestora na rzecz Zarządcy Drogi Wkładu finansowego.

Pytania

1.Czy Inwestor będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej?

2.Czy nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi, a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z rękojmi i gwarancji na rzecz Zarządcy drogi nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Inwestor będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej.

2.Nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi, a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z rękojmi i gwarancji na rzecz Zarządcy drogi nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje zasadniczo wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepisy nie wskazują jaki charakter ma mieć związek pomiędzy zakupami (podatkiem naliczonym) a sprzedażą opodatkowaną. Co do zasady, związek ten może mieć charakter bezpośredni bądź pośredni. Związek pośredni istnieje wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania danego podatnika. Zdaniem Inwestora w opisanym zdarzeniu przyszłym istnieje niewątpliwy związek pośredni pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji drogowej a sprzedażą opodatkowaną, która będzie realizowana przez Inwestora.

Jak wskazano powyżej, Inwestor zamierza przeprowadzić na Nieruchomości Inwestycję niedrogową. Po zakończeniu Inwestycji niedrogowej Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej. Inwestor nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT.

Jednocześnie, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Inwestycja drogowa jest niezbędna dla zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.

Zgodnie z Porozumieniem Inwestor będzie zobowiązany do zaprojektowania i zrealizowania na swój koszt Inwestycji drogowej.

Realizacja Inwestycji niedrogowej wiąże się z koniecznością jej prawidłowego skomunikowania z istniejącym układem komunikacyjnym poprzez budowę Inwestycji drogowej. Realizacja Inwestycji drogowej zapewni zatem właściwą obsługę komunikacyjną Inwestycji niedrogowej.

Pomiędzy wydatkami poniesionymi w związku z Inwestycją drogową a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Inwestora istnieje zatem oczywisty związek przyczynowo-skutkowy. Inwestycja drogowa jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania Inwestycji niedrogowej. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych w praktyce uniemożliwiałby wykorzystywanie przez Inwestora Inwestycji niedrogowej do zamierzonego celu gospodarczego. W konsekwencji, dla uzyskania obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Inwestycji niedrogowej w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT konieczne będzie prawidłowe skomunikowanie wspomnianej inwestycji z istniejącym układem komunikacyjnym przy pomocy Inwestycji drogowej. Nie powinno bowiem ulegać wątpliwości, że właściwe połączenie komunikacyjne jest koniecznym warunkiem dla prawidłowego funkcjonowania takiego obiektu jak centrum logistyczno-magazynowe. Należy przyjąć, że żaden rozsądnie działający podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie zdecydowałby się wynająć powierzchni w Inwestycji niedrogowej gdyby nie miała być ona odpowiednio połączona z siecią dróg publicznych.

Nowa infrastruktura drogowa służąca Inwestycji niedrogowej przełoży się bezpośrednio na zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą wynajmu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej zrealizowanej na Nieruchomości, co pozwoli Inwestorowi na pobieranie czynszów najmu i w konsekwencji wygenerowanie zysku z Inwestycji niedrogowej.

Podsumowując, decyzja Inwestora w przedmiocie realizacji Inwestycji drogowej została podjęta na podstawie rachunku ekonomicznego wskazującego, że Inwestycja drogowa pozwoli na funkcjonowanie Inwestycji niedrogowej, a w konsekwencji wygenerowanie obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Inwestycji niedrogowej w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT. Jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, Inwestor nie zdecydowałaby się na poniesienie kosztu Inwestycji drogowej a następnie nieodpłatne przeniesienie nakładów poniesionych przez Inwestora na budowę Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi, a także nieodpłatne przeniesienie Autorskich praw majątkowych oraz Praw z rękojmi i gwarancji na Zarządcę drogi, jeżeli nie odniósłby z tego tytułu korzyści ekonomicznych.

Powyższe potwierdza istnienie wzmiankowanego wyżej związku pomiędzy Inwestycją drogową a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które Inwestor zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia okoliczność, że przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi, a także przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw rękojmi i gwarancji na Zarządcę drogi będzie miało charakter nieodpłatny. Zatem, wydatki Inwestora na realizację Inwestycji Drogowej będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Mając na względzie wyżej przytoczone argumenty, Inwestor stoi na stanowisku, że będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) z 25 marca 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA, w której wskazano, że: „Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Spółka spełnia przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wskazano bowiem we wniosku, Spółka będzie realizować w przyszłości na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nieruchomość będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT - Spółka zamierza wynajmować powierzchnie w budynkach, które będą znajdowały się na terenie Nieruchomości. Natomiast dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę”.

Stanowisko Inwestora znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej z 4 września 2019 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.294.2019.3.OA, w której Dyrektor KIS stwierdził, że: „Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji Drogowej, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wskazano bowiem we wniosku, Wnioskodawca zamierza wynająć Nieruchomość. Wynajem Nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu VAT. W celu stworzenia warunków do wynajmu Nieruchomości oraz w celu właściwego skomunikowania Nieruchomości z drogami publicznymi Wnioskodawca zamierza sfinansować i zrealizować Inwestycję Drogową. Inwestycja Drogowa jest konieczna w celu zapewnienia prawidłowego dostępu do Nieruchomości oraz stanowi warunek konieczny zawarcia umów najmu. Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, wydatki Zainteresowanego ponoszone na realizację Inwestycji Drogowej będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług”.

Ponadto, podobne stanowisko zostało przedstawione w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS w analogicznych lub podobnych stanach faktycznych, tj. m.in. w:

interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.686.2020.1.DS,

interpretacji indywidualnej z 14 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.132.2021.3.AW,

interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.685.2020.1.IG,

interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.692.2020.1.EK,

interpretacji indywidualnej z 16 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.690.2020.2.SW,

interpretacji indywidualnej z 21 marca 2019 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.21.2019.1.WR,

interpretacji indywidualnej z 14 listopada 2018 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.586.2018.1.IG.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT).

Jednocześnie, na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Przy tym w art. 8 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT wskazane zostało, że przez świadczenie usługi rozumie się w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm., dalej: „k.c.”) częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Zgodnie z art. 48 k.c. do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje na istotną cywilistyczną zasadę stanowiąca, że wszelkie rzeczy połączone trwale z nieruchomością stają się jej częścią składową (łac. superficies solo cedif). Wyrazem tej zasady w polskim porządku prawnym jest art. 47 § 1 k.c. wskazujący, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych oraz art. 141 k.c., zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego stwierdzić należy, że właścicielem rzeczy połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi jest właściciel nieruchomości.

Inwestycja drogowa, którą będzie realizował Inwestor bez wątpienia będzie stanowiła część składową gruntu ponieważ Inwestycja drogowa polega na budowie infrastruktury, która będzie ściśle związana z gruntem w taki sposób, że jej odłączenie będzie niemożliwe bez jej uszkodzenia bądź istotnej zmiany (art. 47 § 2 w zw. z art. 48 k.c.). Oznacza to, że Inwestycja drogowa nie może być przedmiotem odrębnej własności. Inwestor nie będzie więc właścicielem samej Inwestycji drogowej i nie będzie mógł nią rozporządzać jako rzeczą.

Mając to na uwadze, zdaniem Inwestora nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej nie może być traktowane jako dostawa towarów na gruncie przepisów o podatku VAT.

Konieczne jest zatem rozważenie, czy przekazanie Inwestycji drogowej (nakładów na taką inwestycję) może być uznane za świadczenie usług. W ocenie Inwestora, przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego na realizację Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi należy uznać za świadczenie usług.

Wspomniane świadczenia nie wypełniają bowiem definicji dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT. Świadczeniem usługi będzie również nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z rękojmi i gwarancji na Zarządcę drogi.

W tym miejscu należy również zwrócić uwagę, że zgodnie z Porozumieniem przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi, a także przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych nastąpi nieodpłatnie. Przeniesienie przez Inwestora Praw z rękojmi i gwarancji na Zarządcę drogi również nastąpi nieodpłatnie.

Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Inwestora. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

W analizowanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi, a także przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw z rękojmi i gwarancji na Zarządcę drogi bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Inwestora.

Jak zostało bowiem wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Inwestycja drogowa jest niezbędna dla zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.

Inwestycja niedrogowa będzie natomiast wykorzystywana przez Inwestora do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Jak wskazano powyżej, po zakończeniu Inwestycji niedrogowej Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej. Inwestor nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT.

Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych praktycznie uniemożliwiałby wykorzystywanie przez Inwestora Inwestycji niedrogowej do zamierzonego celu gospodarczego. W konsekwencji, dla uzyskania obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Inwestycji niedrogowej w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT konieczne będzie prawidłowe skomunikowanie wspomnianej inwestycji z istniejącym układem komunikacyjnym przy pomocy Inwestycji drogowej. Nie powinno bowiem ulegać wątpliwości, że właściwe połączenie komunikacyjne jest koniecznym warunkiem dla prawidłowego funkcjonowania takiego obiektu jak centrum logistyczno-magazynowe.

Należy przyjąć, że żaden rozsądnie działający podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie zdecydowałby się wynająć powierzchni w Inwestycji niedrogowej gdyby nie miała być ona odpowiednio połączona z siecią dróg publicznych.

Nowa infrastruktura drogowa służąca Inwestycji niedrogowej przełoży się bezpośrednio na zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą wynajmu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej zrealizowanej na Nieruchomości, co pozwoli Inwestorowi na pobieranie czynszów najmu i w konsekwencji wygenerowanie zysku z Inwestycji niedrogowej.

Powyższe potwierdza istnienie wzmiankowanego wyżej związku pomiędzy Inwestycją drogową a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które Inwestor zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze, warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie zostanie spełniony i nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy drogi, a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Autorskich praw majątkowych oraz Praw rękojmi i gwarancji na Zarządcę drogi nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 14 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.132.2021.3.AW, w której wskazano, że: „nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z Infrastrukturą [tj. drogami (jezdniami, skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami), infrastrukturą techniczną (m. in. siecią kanalizacji deszczowej, oświetleniem i oznakowaniem drogowym, sygnalizacją świetlną), parkingami - przypis własny] będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Infrastruktura jest konieczna w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu do nieruchomości i właściwego ich skomunikowania z drogami publicznymi, a w konsekwencji jej realizacja doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. [...] nieodpłatne przekazanie jednostkom sektora publicznego Infrastruktury, położonej na gruncie należącym do jednostek sektora publicznego, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usługi”.

Powyższe stanowisko Dyrektora KIS - tożsame ze stanowiskiem przedstawionym przez Inwestora - znajduje potwierdzenie również w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych w podobnych stanach faktycznych.

Inwestor wskazuje przykładowo na następujące interpretacje wydane przez Dyrektora KIS w tym zakresie:

interpretację indywidualną z 23 marca 2020 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA,

interpretację indywidualną z 5 grudnia 2019 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.460.2019.1.JKS,

interpretację indywidualną z 11 października 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2018.1.MW,

interpretację indywidualną z 13 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.239.2018.1.MP,

interpretację indywidualną z 5 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.211.2018.1.AKO,

interpretację indywidualną z 11 stycznia 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2017.1.AK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00