Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.908.2022.1.PC

Czy dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia oraz określonej w Decyzjach będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT (dla Zezwolenia) oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT (dla Decyzji) w przypadku świadczenia przez pracowników Wnioskodawcy pracy w systemie zdalnym lub w systemie hybrydowym?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia oraz określonej w Decyzjach będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT (dla Zezwolenia) oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT (dla Decyzji) w przypadku świadczenia przez pracowników Wnioskodawcy pracy w systemie zdalnym lub w systemie hybrydowym.

Treść  wniosku jest  następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Charakterystyka działalności Spółki oraz otrzymanego Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i Decyzji o wsparciu.

Spółka jest częścią Grupy (…) (dalej: „Grupa”), która jest wiodącym globalnym zarządcą majątku, wiodącym szwajcarskim bankiem osobistym i korporacyjnym, globalnym zarządzającym zdywersyfikowanymi aktywami na dużą skalę oraz skoncentrowanym bankiem inwestycyjnym. Wnioskodawca świadczy usługi dla Grupy w zakresie m.in. przetwarzania i analizy danych, procesów księgowych i sprawozdawczości finansowej, obsługi operacyjnej, analizy ryzyka, usług zarządzania zasobami ludzkimi oraz obsługi informatycznej.

Spółka posiada swoją siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa CIT”), podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy prowadzona jest w zakładzie w K. (pod adresem siedziby: ul. A. [przy czym Spółka zauważa, iż do lutego 2021 roku formalną siedzibą Spółki był Z., powiat (...), ul. K.] oraz pod adresem, ul. C.), gdzie znajduje się także jej biuro wraz z infrastrukturą niezbędną do wykonywania działalności gospodarczej (przestrzeń biurowa wraz z wyposażeniem w postaci komputerów, biurek, telefonów, drukarek, infrastruktury IT itd.). Spółka posiada również zakład (oddział) w W. (ul. P.), gdzie również znajduje się biuro wraz z infrastrukturą niezbędną do wykonywania działalności gospodarczej (podobnie jak w przypadku biura w K. – komputery, biurka, telefony, drukarki, infrastruktura IT itd.).

Niniejszy wniosek dotyczy działalności strefowej realizowanej w obu powyżej wskazanych biurach: w biurze Wnioskodawcy w K./powiecie (...) oraz w biurze w W./powiecie (...).

W toku prowadzenia działalności Spółka otrzymała:

-    zezwolenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1670, ze zm., dalej: „ustawa o SSE”), na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (…) (zezwolenie nr … z (...) czerwca 2014; dalej: „Zezwolenie”);

-    decyzję o wsparciu, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), na realizację nowej inwestycji na terenie powiatu (...) (decyzja o wsparciu nr … z dnia (...) marca 2019 roku; dalej: „Decyzja 1”), która została zmieniona na wniosek Spółki na mocy decyzji nr … Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 28 listopada 2022 roku (dalej: „Decyzja zmieniająca Decyzję 1”) w zakresie miejsca realizacji inwestycji, czasu obowiązywania decyzji - z 15 na 12 lat, a także terminu poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, terminu zwiększenia dotychczasowego poziomu zatrudnienia oraz terminu zakończenia inwestycji – wszystkie te terminy zostały przesunięte z 31 grudnia 2023 r. na 30 września 2022 r.;

-   decyzję o wsparciu, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o WNI, na realizację nowej inwestycji na terenie W. (decyzja o wsparciu nr … z dnia (...) kwietnia 2019 roku; dalej: „Decyzja 2”).

Decyzja 1 oraz Decyzja 2 dalej łącznie określane są jako „Decyzje”.

Zezwolenie dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.):

-Sekcja J, Dział 62, Grupa 62.0, Klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem;

-Sekcja J, Dział 62, Grupa 62.0, Klasa 62.03 – Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi;

-Sekcja J, Dział 63, Grupa 63.1, Klasa 63.11 – Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi.

W Zezwoleniu ustalone zostały następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej upoważniające Spółkę do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT:

-poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 5.000.000,00 złotych w terminie do 30 czerwca 2016 r.;

-zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia na terenie strefy kształtującego się na poziomie (...) pracowników poprzez zatrudnienie co najmniej 300 nowych pracowników w terminie do dnia 31 maja 2016 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej (...) pracowników do dnia 31 maja 2021 r.;

-zakończenie inwestycji w terminie do dnia 30 czerwca 2016 r.

Spółka spełniła warunki określone w Zezwoleniu oraz wszelkie inne warunki wynikające z przepisów prawa niezbędne dla skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Z kolei otrzymane przez Wnioskodawcę w 2019 roku Decyzje dotyczą działalności gospodarczej określonej w Sekcji J rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1679):

-62 – usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane,

-63.11.1 (Decyzja 1), 63.11.11 (Decyzja 2) – usługi przetwarzania danych.

W Decyzjach zawarte zostały warunki, które przedsiębiorca zobowiązany jest spełnić w związku z realizacją nowej inwestycji:

-realizacja inwestycji na działkach określonych w Decyzjach (w przypadku Decyzji 1 na terenie zmienionym na podstawie Decyzji zmieniającej Decyzję 1);

-zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia poprzez zatrudnienie do 30.09.2022 r. 357 nowych pracowników i utrzymanie dotychczasowego poziomu zatrudnienia i każdego nowo utworzonego miejsca pracy od dnia 1 października 2022 r. do dnia 30 września 2027 r. (dla Decyzji 1) oraz zwiększenie zatrudnienia o 170 nowych pracowników i utrzymanie tego poziomu zatrudnienia od dnia 01.01.2022 r. do 31.12.2026 r. (dla Decyzji 2) - jest to aktualnie obowiązujący okres utrzymania zatrudnienia, który został przesunięty na wniosek Spółki w przypadku Decyzji 1 na mocy Decyzji zmieniającej Decyzję 1 (której zakres został opisany powyżej), a w przypadku Decyzji 2 na mocy decyzji nr … Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 5 lipca 2022 roku, nieaktualny obecnie pierwotny zapis Decyzji 2 zakładał utrzymanie zatrudnienia od dnia 01.01.2023 r. do dnia 31.12.2027 r.;

-poniesienie na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji o łącznej wartości co najmniej 90.000.000,00 zł w terminie do dnia 30.09.2022 r. (dla Decyzji 1, zgodnie z Decyzją zmieniającą Decyzję 1) oraz 41.600.000,00 zł w terminie do dnia 31.12.2022 r. (dla Decyzji 2);

-zakończenie realizacji inwestycji do 30.09.2022 r. (dla Decyzji 1, zgodnie z Decyzją zmieniającą Decyzję 1) oraz do 31.12.2022 r. (dla Decyzji 2);

-spełnienie określonych w Decyzjach kryteriów jakościowych dla sektora usługowego.

Spółka spełnia warunki umożliwiające rozpoczęcie korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych określone w Decyzjach oraz wszelkie inne warunki wynikające z przepisów prawa niezbędne dla skorzystania ze zwolnienia.

W związku ze spełnieniem warunków umożliwiających rozpoczęcie korzystanie ze zwolnienia na podstawie Zezwolenia oraz z Decyzji, Spółka korzysta od 2017 roku ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT (działalność na podstawie Zezwolenia) oraz od 2020 roku ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT (działalność określona w Decyzji 2). Spółka nie rozpoczęła jeszcze korzystania ze zwolnienia w związku z prowadzeniem działalności określonej w Decyzji 1. Pula pomocy publicznej przysługującej Spółce w związku z uzyskanym Zezwoleniem oraz Decyzjami nie została dotychczas w pełni wykorzystana.

Opis zdarzenia przyszłego - wykonywanie przez pracowników pracy w sposób hybrydowy/zdalny.

Z uwagi na fakt, że w ostatnim czasie rynek pracy oraz przyzwyczajenia i preferencje pracowników uległy trwałym zmianom, pracownicy poszukujący zatrudnienia na stanowiskach związanych z pracą umysłową, wymagającą wysokich kwalifikacji oraz niewymagającą fizycznej obecności w miejscu pracy, zdecydowanie preferują zdalny/hybrydowy tryb pracy. Trend ten jest szczególnie zauważany w dużych miastach (m.in. w K. i W., gdzie Spółka posiada siedzibę), w których zlokalizowane są liczne międzynarodowe korporacje oferujące zatrudnienie w trybie hybrydowym/zdalnym, co potwierdza m.in. Raport Future Business Institute „PRACA ZDALNA - REWOLUCJA, KTÓRA SIĘ PRZYJĘŁA TERAZ CZAS NA ZMIANY”, zgodnie z którym aż 75% badanych pracowników zgodziło się ze stwierdzeniem, że po zakończeniu pandemii praca zdalna powinna być łączona z pracą biurową, natomiast 12% uznało, że mogłaby być główną formą świadczenia pracy. Możliwość pracy zdalnej/hybrydowej coraz częściej wpływa na decyzję pracowników o podjęciu zatrudnienia. W związku z tym, Wnioskodawca pragnie umożliwić swoim pracownikom pracę w systemie hybrydowym/zdalnym.

Większość pracowników Spółki będzie pracowało w trybie hybrydowym/zdalnym na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.; dalej: „ustawa o przeciwdziałaniu COVID-19”), art. 675 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.) lub na podstawie innych regulacji dotyczących pracy w trybie hybrydowym/zdalnym, które pojawią się w przyszłości w polskim porządku prawnym.

Jak wskazano powyżej, działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę obejmuje świadczenie usług dla Grupy m.in. w zakresie przetwarzania i analizy danych, procesów księgowych i sprawozdawczości finansowej, obsługi operacyjnej, analizy ryzyka, usług zarządzania zasobami ludzkimi oraz obsługi informatycznej. Działalność ta wykonywana jest co do zasady przy użyciu infrastruktury biurowej takiej, jak w szczególności komputery, drukarki i inne sprzęty biurowe, telefony, stanowiącej wyposażenie zakładu Spółki.

W związku z powyższym, pomimo tego, iż większość pracowników świadczyło będzie pracę w sposób hybrydowy/zdalny, Wnioskodawca będzie kontynuował realizację działalności gospodarczej w biurach zlokalizowanych na terenie K. oraz W. W biurach cały czas będzie funkcjonowała recepcja, będą w nich organizowane spotkania wewnętrzne oraz szkolenia. Dodatkowo, zgodnie z zapisem zawartym w obowiązującym w Spółce Regulaminie Telepracy, pracownik wykonujący telepracę będzie miał prawo do przebywania na terenie biura i kontaktowania się z innymi pracownikami, będzie miał dostęp i będzie mógł korzystać z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z pomieszczeń socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej na takich samych zasadach, jakie dotyczą ogółu pracowników (dotyczy to zarówno pracowników pracujących w trybie hybrydowym, jak i pracowników pracujących w 100% zdalnie). W przypadku pracowników pracujących w trybie hybrydowym, w wewnętrznym systemie Spółki pracownik będzie jednorazowo uzgadniał z przełożonym liczbę dni w tygodniu, podczas których będzie świadczył pracę z domu. Ustalenia dotyczące konkretnych dni przeznaczonych na pracę z domu w danym tygodniu będą omawiane z wyprzedzeniem pomiędzy pracownikiem i przełożonym. Ponadto, zgodnie z wdrożonym u pracowników wykonujących pracę w formie telepracy porozumieniem zmieniającym umowę o pracę – uzgodnieniem telepracy, w czasie wykonywania telepracy pracownik (nawet pracownik pracujący całkowicie w trybie zdalnym) będzie miał obowiązek stawić się w zakładzie pracy na każde wezwanie Wnioskodawcy w godzinach przyjętych dla wykonywania pracy w biurze. Porozumienie będzie zawierało również zapis, zgodnie z którym w czasie wykonywania telepracy pracownik ma prawo przebywać w ogólnodostępnych pomieszczeniach Spółki w godzinach obowiązujących pracownika zgodnie z jego rozkładem czasu pracy w dni powszednie, ponadto pracownik będzie miał prawo brać udział w zebraniach całego personelu, jak również zebraniach departamentu i zespołu. Możliwość przebywania na terenie biura, dostęp do pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, a także obowiązek stawienia się w biurze na wezwanie Spółki będzie dotyczył wszystkich pracowników świadczących pracę w trybie hybrydowym/zdalnym.

Przypisanie pracowników do danego zakładu będzie możliwe dodatkowo dzięki bazie danych Spółki (wewnętrzny system Hri), którą Spółka prowadzi na potrzeby realizacji działalności gospodarczej – w systemie tym każdy pracownik przypisywany jest do konkretnego biura Spółki (w K. lub w W.) jeszcze przed rozpoczęciem przez niego pracy. Dodatkowo, umowy o pracę wszystkich pracowników będą zawierały informację, że dany pracownik świadczy pracę na terytorium K. i powiatu (...) (dla osób zatrudnionych w zakładzie Wnioskodawcy w K. lub powiecie (...)) albo W. i powiatu (...) (dla osób zatrudnionych w oddziale Wnioskodawcy w W.) wraz z informacją, iż każdy pracownik, który pracuje w trybie hybrydowym/zdalnym ma prawo przybycia w każdej chwili do biura stacjonarnego, a także Wnioskodawca ma prawo wezwać pracownika do biura stacjonarnego, jeżeli sytuacja tego wymaga. System Hri oraz zapisy umów umożliwiają więc ustalenie, że dany pracownik zatrudniony jest zakładzie, w którym prowadzona jest działalność objęta zwolnieniem. Biorąc pod uwagę powyższe, pracownicy pracujący zdalnie lub w trybie hybrydowym, będą realizowali pracę w ramach działalności prowadzonej przez dany zakład Spółki, którego działalności jest objęta zwolnieniem.

Spółka będzie niezmiennie realizowała swoją działalność gospodarczą w biurach zlokalizowanych w K. oraz w W.

Pytanie

Czy dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia oraz określonej w Decyzjach będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT (dla Zezwolenia) oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT (dla Decyzji) w przypadku świadczenia przez pracowników Wnioskodawcy pracy w systemie zdalnym lub w systemie hybrydowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia oraz określonej w Decyzjach podlega w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT (dla Zezwolenia) oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT (dla Decyzji) w przypadku świadczenia przez pracowników Wnioskodawcy pracy w systemie zdalnym lub w systemie hybrydowym.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT zwolnione z podatku są dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji. W myśl przytoczonych przepisów, podstawą korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych jest posiadanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy lub posiadanie decyzji o wsparciu na realizację nowej inwestycji oraz prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub realizacja nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Ponadto, w przypadku Wnioskodawcy, zwiększenie i utrzymanie odpowiedniego poziomu zatrudnienia stanowi jeden z dodatkowych warunków korzystania z Zezwolenia oraz obu Decyzji.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (winno być: „zdarzenia przyszłego”), pracownicy Spółki zatrudnieni w związku z działalnością prowadzoną na podstawie Zezwolenia oraz działalnością określoną w Decyzjach, będą realizowali swoją pracę głównie w systemie hybrydowym/zdalnym. Tryb pracy pracowników Wnioskodawcy będzie wynikiem okresu pandemii, który trwale zmienił kulturę pracy oraz postrzeganie pracy zdalnej na rynku, szczególnie w przypadku m.in. branży, w jakiej działa Wnioskodawca. Charakter usług świadczonych przez pracowników Spółki nie wymaga obecności w biurze przez cały czas realizacji obowiązków pracowniczych - usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki, usługi przetwarzania danych, usługi zarządzania stronami internetowymi, usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, mogą być bez przeszkód realizowane w sposób zdalny przy pomocy odpowiedniego sprzętu komputerowego oraz narzędzi informatycznych umożliwiających porozumiewanie się na odległość.

Wnioskodawca będzie kontynuował realizację działalności gospodarczej w biurach zlokalizowanych na terenie K. oraz W., a każdy pracownik będzie miał prawo przebywania na terenie biura, dostęp do pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, a także obowiązek stawienia się w biurze na wezwanie.

Biorąc pod uwagę powyższe należy podkreślić, iż prowadzenie działalności gospodarczej na terenie wskazanym w Zezwoleniu oraz w Decyzjach nie powinno być utożsamiane z nieprzerwaną, fizyczną obecnością pracowników w biurach Wnioskodawcy. Spółka prowadzi faktyczną działalność gospodarczą w swoich biurach zlokalizowanych w K. oraz w W. – jak zostało opisane powyżej, Wnioskodawca posiada na tych obszarach biura wraz z niezbędną infrastrukturą (w tym infrastrukturą IT (wewnętrzne systemy) niezbędną do świadczenia pracy przez pracowników Spółki w sposób zdalny, w biurach tych cały czas funkcjonuje recepcja, organizowane są spotkania wewnętrzne oraz szkolenia, a na mocy obowiązujących w Spółce regulacji, każdy pracownik ma dostęp do pomieszczeń Wnioskodawcy oraz obowiązek stawić się w biurze na jego wezwanie. Działalność pracowników Spółki będzie więc skupiona wokół infrastruktury biurowej Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy również przypomnieć cel ustanowienia Specjalnych Stref Ekonomicznych oraz Polskiej Strefy Inwestycji, jakim jest przyspieszenie rozwoju gospodarczego kraju poprzez realizację nowych inwestycji i tworzenie nowych miejsc pracy. Uzyskanie przez Spółkę Zezwolenia oraz Decyzji ma przyczynić się m.in. do utworzenia nowych miejsc pracy i utrzymania zatrudnienia na osiągniętym zwiększonym poziomie. Warto również zwrócić uwagę na zmiany jakie zaszły na rynku pracy w wyniku pandemii SARS-CoV-2 – możliwość pracy hybrydowej/zdalnej stała się standardem m.in. w branży, w której działa Wnioskodawca. Pracownicy oczekują od pracodawców możliwości pracy w takim trybie i nierzadko uzależniają od niej podjęcie zatrudnienia. Wymóg świadczenia pracy w sposób stacjonarny w biurach Spółki sprawiałby, że oferty pracy Wnioskodawcy byłyby mniej atrakcyjne dla potencjalnych pracowników, co utrudniałoby zakładane zwiększanie poziomu zatrudnienia.

Zgodnie z dotychczasową linią interpretacyjną organów podatkowych oraz orzecznictwem sądów administracyjnych, nawet przeniesienie pewnych czynności funkcjonalnie związanych z działalnością strefową poza teren wskazany w zezwoleniu lub decyzji, nie uniemożliwia korzystania ze zwolnienia podatkowego przewidzianego dla dochodu z działalności strefowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 października 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.446.2018.1.JKT, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 kwietnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.73.2019.1.ŚS, a także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 1 października 2013 r., sygn. akt I SA/Bd 645/13).

Analogiczne podejście należy zastosować do sytuacji, gdy Spółka w sposób ciągły prowadzi działalność na terenie wskazanym w Zezwoleniu/Decyzjach, a jedynie umożliwia swoim pracownikom pracę trybie hybrydowym lub zdalnym. Praca wykonywana przez tych pracowników ma bezpośredni związek z działalnością strefową Wnioskodawcy - nie dochodzi do przeniesienia działalności gospodarczej poza obszar wskazany w Zezwoleniu/Decyzjach.

Niezależnie od powyższego, zgodnie z udostępnionym stanowiskiem przedstawicieli (…) Parku Technologicznego (zarządzającego obszarem, na którym Wnioskodawca prowadzi działalność określoną w Zezwoleniu oraz Decyzji 1): „(…) Park Technologiczny w piśmie skierowanym do Ministerstwa stoi na stanowisku, że wykonywanie pracy w formie zdalnej, bądź telepracy przez pracowników zatrudnionych przez pracodawców strefowych, spełnia warunek prowadzenia działalności na terenie strefy, w miejscu wskazanym w decyzji o wsparciu (...). Pracownicy ci bowiem są zatrudniani przez podmioty posiadające siedzibę wraz z całą lub częściową infrastrukturą na terenie strefy, w miejscu wskazanym w decyzji o wsparciu i tym samym spełniają warunek zwolnienia z podatku dochodowego (...)” (źródło: (...)).

Pogląd ten znajduje potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 kwietnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2022.1.PC oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.46.2022.2.PC.

Reasumując, z brzmienia przepisów ustawy CIT wynika, że korzystanie z zwolnienia uzależnione jest od prowadzenia działalności na terenie wskazanym w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu. W ocenie Spółki, wykonywanie przez jej pracowników pracy w trybie hybrydowym/zdalnym nie będzie oznaczało przeniesienia miejsca prowadzenia działalności gospodarczej poza teren wskazany w Zezwoleniu/Decyzjach. Podstawowym miejscem prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej pozostanie zakład Spółki, zlokalizowany na terenie wskazanym w Zezwoleniu/Decyzjach, wyposażony w niezbędną infrastrukturę, do którego pracownicy pracujący w trybie zdalnym/hybrydowym będą mieli zapewniony dostęp na podstawie wewnętrznych regulacji Wnioskodawcy. Dodatkowo należy zauważyć, iż nie istnieją przepisy, z których wynikałoby, że wszyscy pracownicy powinni przebywać na terenach wskazanych z decyzji lub zwolnieniu. W związku z powyższym, świadczenie pracy przez pracowników Wnioskodawcy w trybie hybrydowym/zdalnym nie ma wpływu na możliwość korzystania oraz zakres zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT oraz w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: „zdarzeniem przyszłym”), oraz powyższym uzasadnieniem, Spółka zwraca się o potwierdzenie, że zaprezentowane przez nią stanowisko jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00