Porada
Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki na pozyskanie patentu
PROBLEM
Spółka z o.o. pozyskała prawo do patentu (wynalazku). Wynalazek ten następnie został poddany procesowi patentowemu - wniosek został przyjęty bez negacji. Proszę o podanie sposobu ewidencji uzyskanego patentu w księgach rachunkowych.
RADA
Pozyskanie przez firmę prawa do patentu odbywa się z reguły drogą zakupu lub „wytworzenia” we własnym zakresie. Nabyte prawa do patentów stanowią wartości niematerialne i prawne. Jednak w przypadku poniesienia przez jednostkę wydatków we własnym zakresie, skutkujących powstaniem prawa do patentu, wydatki takie odnosi się w ciężar kosztów operacyjnych (nie stanowią one wartości niematerialnej i prawnej). Zgłoszenie i ochrona wynalazku w Urzędzie Patentowym wiąże się z ponoszeniem opłat. Opłata jednorazowa, dokonywana podczas zgłoszenia wynalazku, stanowi element ceny nabycia prawa do uzyskania patentu (w przypadku jego nabycia) lub koszt podstawowej działalności operacyjnej (w przypadku jego „wytworzenia” własnymi środkami). Opłaty okresowe (za kolejne lata ochrony) stanowią koszty bieżącej działalności, które powinny być, co do zasady, rozliczane w czasie. Szczegóły - w uzasadnieniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right