Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2012 poz. 920
Wersja aktualna od 2012-08-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2012 poz. 920
Wersja aktualna od 2012-08-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)

z dnia 31 lipca 2012 r.

w sprawie umundurowania Inspekcji Transportu Drogowego

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa dystynkcje i wzór umundurowania służbowego Inspekcji Transportu Drogowego, zwanego dalej „umundurowaniem”, oraz normy umundurowania, sposób i kryteria jego przydziału, zasady i sposób noszenia oraz warunki jego używania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Umundurowanie] 1. Umundurowanie składa się z ubioru wyjściowego i polowego.

2. Składnikami umundurowania są:

1) czapka gabardynowa;

2) biały pokrowiec na czapkę;

3) czapka z daszkiem typu sportowego;

4) czapka zimowa służbowa typu sportowego;

5) kask motocyklisty;

6) krawat;

7) szalik;

8) koszula z długimi rękawami;

9) koszula z krótkimi rękawami;

10) koszula polo;

11) T-shirt;

12) marynarka gabardynowa;

13) marynarka z tropiku;

14) bluza polowa;

15) bluza typu polar z obszyciami;

16) sweter;

17) pochewki z dystynkcjami na pagony;

18) oznaka Inspekcji Transportu Drogowego;

19) identyfikator imienny;

20) kurtka 3/4;

21) kurtka motocyklisty;

22) kamizelka ostrzegawcza;

23) pas główny;

24) rękawice zimowe;

25) rękawice motocyklisty;

26) płaszcz;

27) spodnie gabardynowe;

28) spodnie z tropiku;

29) spódnica gabardynowa;

30) spódnica z tropiku;

31) spodnie polowe;

32) spodnie motocyklisty;

33) skarpety do obuwia polowego;

34) półbuty koloru czarnego;

35) półbuty koloru czarnego – pantofle;

36) buty polowe zimowe;

37) buty polowe letnie;

38) półbuty damskie wyjściowe;

39) buty motocyklisty.

3. Wzory umundurowania Inspekcji Transportu Drogowego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

4. Charakterystykę składników i sposób noszenia umundurowania określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

5. Ilość i rodzaj składników umundurowania, a także okresy ich używalności określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

6. Dystynkcje Inspekcji Transportu Drogowego, umieszczane na pochewkach zakładanych na pagony kurtki 3/4, płaszcza, marynarki, bluzy polowej, swetra, bluzy typu polar z obszyciami, koszuli, koszuli polo oraz bezpośrednio na czapce, z wyłączeniem czapki zimowej służbowej typu sportowego i czapki z daszkiem typu sportowego, a także na klapach marynarki, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

7. Przydział składników umundurowania osobom, które w czasie wykonywania zadań służbowych korzystają z motocykla, przysługuje na podstawie odpowiednich uprawnień i imiennego upoważnienia do prowadzenia motocykla służbowego, wydanego odpowiednio przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego lub wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Okres używalności składników umundurowania] 1. Okres używalności składników umundurowania przez osoby uprawnione do umundurowania na podstawie art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, zwane dalej „uprawnionymi”, liczy się od dnia nabycia uprawnienia do umundurowania.

2. Składniki umundurowania nie podlegają zwrotowi po upływie okresu ich używalności.

3. Ponowny przydział składników umundurowania przysługuje z dniem, w którym upłynął okres ich używalności.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Utrata, uszkodzenie lub zniszczenie składników umundurowania] 1. W przypadku utraty, uszkodzenia lub zniszczenia składników umundurowania przed upływem okresu ich używalności składniki umundurowania przysługują:

1) bezpłatnie – jeżeli utrata, uszkodzenie lub zniszczenie nastąpiły z przyczyn niezależnych od uprawnionego – na jego wniosek pozytywnie zaopiniowany przez przełożonego;

2) odpłatnie – jeżeli utrata, uszkodzenie lub zniszczenie nastąpiły z winy uprawnionego – za zwrotem wartości składnika umundurowania utraconego, uszkodzonego lub zniszczonego, obliczonej stosownie do okresu, który pozostał do końca okresu używalności tego składnika.

2. Jeżeli istnieje możliwość naprawy uszkodzonego składnika umundurowania, przywracającej mu jego pierwotne walory użytkowe, i naprawa jest opłacalna, naprawy dokonuje się:

1) bezpłatnie – jeżeli uszkodzenie nastąpiło z przyczyn niezależnych od uprawnionego – na jego wniosek pozytywnie zaopiniowany przez przełożonego;

2) odpłatnie – jeżeli uszkodzenie nastąpiło z winy uprawnionego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Zatrzymanie umundurowania na własność] 1. W przypadku utraty uprawnienia do umundurowania przed upływem okresu używalności składników umundurowania uprawniony może zatrzymać umundurowanie na własność po uiszczeniu kwoty odpowiadającej wartości tego umundurowania.

2. Kwota podlegająca uiszczeniu, liczona według cen nabycia składników umundurowania, odpowiada wartości tych składników obliczonej stosownie do okresu od dnia utraty uprawnienia do umundurowania do dnia upływu okresu ich używalności.

3. Uprawniony zatrzymuje składniki umundurowania bez konieczności uiszczenia kwoty, o której mowa w ust. 1, w przypadku:

1) przeniesienia do innej jednostki organizacyjnej Inspekcji Transportu Drogowego na podstawie art. 63 ust. 1 lub 2 albo art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.3));

2) odejścia na emeryturę albo rentę.

4. Zwrot dystynkcji następuje z dniem utraty uprawnienia do umundurowania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Wymogi dotyczące używania umundurowania] 1. Podczas wykonywania obowiązków służbowych umundurowanie powinno być utrzymane w należytym stanie, zapewniającym estetyczny, schludny i nienaruszający godności umundurowanego wygląd zewnętrzny.

2. Zabrania się używania składników umundurowania:

1) w połączeniu z elementami ubioru cywilnego widocznymi na zewnątrz, z wyjątkiem kamizelki ostrzegawczej;

2) których stopień zużycia lub wygląd zewnętrzny narusza powagę munduru;

3) niezgodnie z ich przeznaczeniem.

3. Zabrania się samowolnego dokonywania przeróbek prowadzących do zniekształcenia składników umundurowania.

4. Uprawniony używa umundurowania zgodnie z wzorami określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób zapewniający wykonywanie obowiązków służbowych w każdej porze roku.

5. Dopuszcza się używanie przez umundurowanego:

1) symbolu żałoby w sposób zwyczajowo przyjęty;

2) okularów przeciwsłonecznych lub zdrowotnych;

3) gumki, spinki w kolorze srebrnym albo opaski na rzep do krawata;

4) obrączki;

5) pierścionka;

6) zegarka;

7) kolczyków lub klipsów;

8) spinki lub gumki do włosów;

9) rajstop w kolorze beżowym do spódnicy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Informacja o przydzielonych składnikach umundurowania oraz okresach ich używalności] Informacje o przydzielonych składnikach umundurowania oraz okresach ich używalności zamieszcza się w ewidencjach wydanego umundurowania prowadzonych odpowiednio przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego i wojewódzkich inspektorów transportu drogowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Przepis przejściowy] W okresie wprowadzania nowych wzorów umundurowania określonych w rozporządzeniu zezwala się na noszenie przez uprawnionych:

1) umundurowania i dystynkcji według wzorów określonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 maja 2009 r. w sprawie umundurowania Inspekcji Transportu Drogowego (Dz. U. Nr 82, poz. 688, z 2010 r. Nr 125, poz. 847 oraz z 2011 r. Nr 150, poz. 891) do upływu okresu ich używalności;

2) składników umundurowania określonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2004 r. w sprawie umundurowania Inspekcji Transportu Drogowego (Dz. U. Nr 30, poz. 258 oraz z 2006 r. Nr 210, poz. 1553), znajdujących się na wyposażeniu Inspekcji Transportu Drogowego, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 maja 2009 r. w sprawie umundurowania Inspekcji Transportu Drogowego (Dz. U. Nr 82, poz. 688, z 2010 r. Nr 125, poz. 847 oraz z 2011 r. Nr 150, poz. 891).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817, z 2010 r. Nr 43, poz. 246, Nr 164, poz. 1107, Nr 225, poz. 1466, Nr 247, poz. 1652 i Nr 249, poz. 1656, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 30, poz. 151, Nr 48, poz. 247, Nr 92, poz. 530, Nr 106, poz. 622, Nr 134, poz. 780, Nr 159, poz. 945, Nr 168, poz. 1005, Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454 oraz z 2012 r. poz. 661.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2011 r. Nr 82, poz. 451, Nr 185, poz. 1092 i Nr 201, poz. 1183.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 31 lipca 2012 r. (poz. 920)

Załącznik nr 1

WZORY UMUNDUROWANIA INSPEKCJI TRANSPORTU DROGOWEGO

I. Ubiór wyjściowy

A. Zestaw nr 1

infoRgrafika

Ubiór uprawnionego w kurtce 3/4 – dla kobiety1)

infoRgrafika

Ubiór uprawnionego w kurtce 3/4 – dla mężczyzny

B. Zestaw nr 2

infoRgrafika

Ubiór uprawnionego w marynarce gabardynowej – dla kobiety2)

infoRgrafika

Ubiór uprawnionego w marynarce gabardynowej – dla mężczyzny

C. Zestaw nr 3

infoRgrafika

Ubiór uprawnionego w koszuli służbowej z krótkim rękawem – dla kobiety3)

infoRgrafika

Ubiór uprawnionego w koszuli służbowej z krótkim rękawem – dla mężczyzny4)

D. Zestaw nr 4

infoRgrafika

Ubiór uprawnionego – motocyklisty5)

E. Zestaw nr 5

infoRgrafika

Ubiór Głównego Inspektora Transportu Drogowego (jego zastępcy) oraz wojewódzkiego inspektora transportu drogowego (jego zastępcy) w płaszczu

II. Ubiór polowy

infoRgrafika

Ubiór uprawnionego w bluzie polowej6)

infoRgrafika

Ubiór uprawnionego w kurtce 3/4

III. Kamizelka ostrzegawcza

infoRgrafika

kamizelka ostrzegawcza – przód

infoRgrafika

kamizelka ostrzegawcza – tył

1) Składnikiem zestawu alternatywnym do spódnicy są spodnie.

2) Składnikiem zestawu alternatywnym do spódnicy są spodnie.

3) Składnikiem zestawu alternatywnym do spódnicy są spodnie, a w stosunku do koszuli z krótkimi rękawami – koszula polo.

4) Składnikiem zestawu alternatywnym do koszuli z krótkimi rękawami jest koszula polo.

5) Ubiór noszony w czasie wykonywania czynności służbowych po zatrzymaniu. Podczas jazdy motocyklem czapka gabardynowa zastępowana jest kaskiem.

6) Składnikiem zestawu alternatywnym do bluzy polowej jest T-shirt, koszula polo, sweter lub bluza typu polar z obszyciami.

Załącznik nr 2

CHARAKTERYSTYKA SKŁADNIKÓW I SPOSÓB NOSZENIA UMUNDUROWANIA

1. Czapka gabardynowa jest w kolorze ciemnozielonym, z otokiem w tym samym kolorze. Na czapce wizerunek orła w kolorze srebrnym, haftowany mechanicznie – z możliwością jego zdjęcia i przypięcia po założeniu pokrowca. Rondo czapki powinno zawierać usztywniacz zapewniający regularny owal. Daszek czapki w kolorze czarnym. Na czapkę nakłada się biały pokrowiec. Na daszku czapki Główny Inspektor Transportu Drogowego, jego zastępca, wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego, ich zastępcy, dyrektorzy biur lub komórek równorzędnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, ich zastępcy, naczelnicy delegatur, ich zastępcy, naczelnicy wydziałów inspekcji w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego, naczelnicy wydziałów w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego oraz radca generalny w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego i radcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego noszą dwa galony w kolorze matowosrebrnym, o szerokości 6 mm, naszyte w odległości 3 mm obok siebie i 6 mm od krawędzi daszka. Zastępcy naczelników wydziałów inspekcji w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego, zastępcy naczelników wydziałów w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, kierownicy sekcji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, kierownicy oddziałów wydziałów inspekcji w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego oraz główny specjalista transportu drogowego, główny specjalista ruchu drogowego i główny specjalista w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego noszą na daszku czapki jeden galon o szerokości 6 mm w kolorze matowosrebrnym, naszyty w odległości 6 mm od krawędzi daszka. Główny Inspektor Transportu Drogowego i jego zastępca noszą dodatkowo naszyty na otoku czapki wężyk w kolorze matowosrebrnym.

2. Biały pokrowiec zakłada się na czapkę gabardynową.

3. Czapka z daszkiem typu sportowego jest koloru ciemnozielonego. Na czapce wizerunek orła w kolorze srebrnym, haftowany mechanicznie.

4. Czapka zimowa służbowa typu sportowego jest wykonana z polaru koloru ciemnozielonego z wykończeniem z dzianiny w kolorze czarnym. Z przodu na czapce wizerunek orła w kolorze srebrnym, haftowany mechanicznie. Czapka posiada doszyty nausznik z polaru, który w zależności od warunków atmosferycznych może być wysunięty lub schowany do wewnątrz.

5. Kask motocyklisty jest koloru białego. Posiada przezroczystą osłonę na twarz. Używany jest tylko w trakcie jazdy motocyklem. Po zatrzymaniu pojazdu, gdy inspektor wykonuje czynności służbowe, ma założoną czapkę gabardynową.

6. Krawat jest w kolorze ciemnozielonym. Krawat powinien ściśle przylegać do kołnierzyka koszuli. Mocowany jest za pomocą gumki, spinki bądź opaski na rzep.

7. Szalik jest w kolorze ciemnozielonym, wykonany z tkaniny typu polar.

8. Koszula z długimi rękawami jest koloru jasnozielonego. Koszule dla Głównego Inspektora Transportu Drogowego, zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego, dyrektorów biur i komórek równorzędnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, wojewódzkiego inspektora transportu drogowego, zastępcy wojewódzkiego inspektora transportu drogowego, naczelnika wydziału inspekcji są koloru białego. Na przodzie koszuli, po lewej i po prawej stronie na piersiach, naszyte są nakładane dwie kieszenie z patkami. Na ramionach są umieszczone pagony. Do koszuli z długimi rękawami zawsze zakłada się krawat.

9. Koszula z krótkimi rękawami jest koloru jasnozielonego. Koszule dla Głównego Inspektora Transportu Drogowego, zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego, dyrektorów biur i komórek równorzędnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, wojewódzkiego inspektora transportu drogowego, zastępcy wojewódzkiego inspektora transportu drogowego, naczelnika wydziału inspekcji są koloru białego. Na przodzie koszuli, po lewej i po prawej stronie na piersiach, naszyte są nakładane dwie kieszenie z patkami. Na ramionach są umieszczone pagony. Do koszuli z krótkimi rękawami zawsze zakłada się krawat.

10. Koszula polo jest w kolorze ciemnozielonym, z krótkim rękawem, zapinana na trzy guziki. Górna trzecia część koszuli wraz z rękawami, kołnierzykiem i pagonami jest wykonana z materiału typu ripstop, natomiast dolna część koszuli jest wykonana z bawełny. Z przodu po lewej stronie jest naszyta kieszeń z zapinaną patką. Na kieszeni oraz na plecach znajduje się srebrny odblaskowy napis „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO”.

11. T-shirt jest zrobiony z bawełny koloru ciemnozielonego.

12. Marynarka gabardynowa jest w kolorze ciemnozielonym, jednorzędowa, z wykładanym kołnierzem, zapinana z przodu na trzy guziki. Na ramionach są umieszczone pagony, na piersiach i bokach marynarki, poniżej linii pasa, naszyte kieszenie nakładane z fałdkami i klapkami. Rękawy są zakończone mankietem zapinanym na guzik.

13. Marynarka z tropiku jest w kolorze ciemnozielonym, jednorzędowa, z wykładanym kołnierzem, zapinana z przodu na trzy guziki. Na ramionach są umieszczone pagony, na piersiach i bokach marynarki, poniżej linii pasa, naszyte są kieszenie nakładane z fałdkami i klapkami. Rękawy są zakończone mankietem zapinanym na guzik.

14. Bluza polowa jest w kolorze ciemnozielonym, z wykładanym kołnierzem z krytym zapięciem z przodu na guziki oraz wszytymi podtrzymywaczami do pasa głównego. Na przodzie naszyte są cztery nakładane kieszenie z fałdkami i klapkami, dwie na piersiach i dwie w dolnej części bluzy. Rękawy wykończone mankietami zapinanymi na guziki. Na plecach znajduje się foliowany napis koloru czarnego: „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO” na żółtym odblaskowym tle. Długość bluzy powinna być taka, aby w pozycji siedzącej dolna krawędź sięgała do płaszczyzny siedzenia, a krawędź rękawów do nasady dłoni. Bluzę polową nosi się z T-shirtem.

15. Bluza typu polar z obszyciami jest w kolorze ciemnozielonym, wykonana z materiału typu polar i wzmocniona tkaniną w kolorze ciemnozielonym w przedniej i tylnej części barków oraz na łokciach rękawów. Z tej samej tkaniny jest naszyta nakładana kieszeń z patką na lewej piersi. Na ramionach bluzy, lekko ku przodowi, umieszczone są pagony. Bluza zapinana z przodu na całej długości na zamek. Pod szyją stójka. Dół i mankiety zakończone ściągaczem. Z tyłu bluzy oraz na lewej piersi nad kieszenią napisy koloru srebrnego: „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO” wykonane metodą termotransferu z wykorzystaniem taśmy odblaskowej.

16. Sweter jest w kolorze ciemnozielonym, wykonany z dzianiny, wzmocniony tkaniną w przedniej i tylnej części barków oraz na łokciach rękawów. Z tej samej tkaniny są naszyte nakładane kieszenie z patkami na lewej piersi i lewym rękawie. Na ramionach są umieszczone pagony.

17. Pochewki z dystynkcjami na pagony są koloru ciemnozielonego, mają długość 11,5 cm, szerokość u podstawy 5,5 cm i szerokość u góry 4,5 cm.

18. Oznaka Inspekcji Transportu Drogowego jest koloru matowosrebrnego o szerokości 2 cm i wysokości 2,5 cm umieszczona w rogu klapy marynarki.

19. Identyfikator imienny jest wykonany z metalu, w kolorze ciemnozielonym z matowoszarymi literami i obwódką. Ma wymiary 8 cm/1,3 cm. Litery są rozmieszczone centralnie. Podane są na nim pierwsza litera imienia z kropką oraz nazwisko. Wszystkie litery są wielkie. Czcionka liter: Arial, krój czcionki jednoelementowy. Identyfikator noszony jest na koszuli i marynarce po prawej stronie na górnej kieszeni lub patce na górnej kieszeni, na kieszeni swetra, bluzy typu polar z obszyciami oraz na patce na kieszeni koszuli polo.

20. Kurtka 3/4 jest w kolorze ciemnozielonym, z tkaniny nieprzemakalnej typu Gore-tex, z podpinką typu polar. Kurtka jest zapinana z przodu na zamek błyskawiczny przykryty listwą, z dwiema bocznymi kieszeniami. Na ramionach są umieszczone pagony. Kołnierz jest wykonany z tkaniny zasadniczej, a pod nim jest dopinany kaptur. Z przodu i z tyłu kurtki znajduje się biza z materiału odblaskowego. Na plecach znajduje się foliowany napis koloru czarnego „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO” na żółtym odblaskowym tle, z opcją ukrycia. Po bokach kurtki znajdują się rozcięcia boczne zapinane na zamek błyskawiczny, ułatwiające korzystanie z broni służbowej.

21. Kurtka motocyklisty jest koloru ciemnozielonego. Wykonana z tkaniny nieprzemakalnej typu Gore-tex. Posiada wszyte ochraniacze na łokciach, barkach i na odcinku kręgosłupa. Na plecach znajduje się foliowany napis koloru czarnego „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO” na żółtym odblaskowym tle. Na ramionach są umieszczone pagony. Od tylnej lewej strony pasa przez plecy do prawego barku pod pagonem i dalej do przedniej lewej strony pasa kurtki przebiega odblaskowy biały pas szerokości 2,5 cm.

22. Kamizelka ostrzegawcza jest w kolorze żółtym z fluorescencyjnego poliestru przepuszczającego powietrze, z elementami odblaskowymi w kolorze srebrnym, zapinana z przodu na zamek błyskawiczny. Na plecach naszyty jest duży odblaskowy napis „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO”. Z przodu, na górze, po lewej stronie jest naszyty odblaskowy napis „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO”. W dolnej części kamizelki na całym obwodzie naszyte są dwa pasy o szerokości 5 cm każdy, z taśmy odblaskowej w kolorze srebrnym. Kamizelkę ostrzegawczą nosi się w trakcie wykonywania zadań na drogach, z wyjątkiem zadań służbowych wykonywanych z użyciem motocykla.

23. Pas główny jest w kolorze białym i nosi się go zawsze do umundurowania – włożony w podtrzymywacz spodni, środek klamry ustawiony na linii guzików. Klamra jest metalowa w kolorze srebrnym.

24. Rękawice zimowe są wykonane ze skóry w kolorze czarnym.

25. Rękawice motocyklisty są koloru czarnego. Wykonane są z materiału oddychającego typu Gore-tex. Spód jest obszyty materiałem antypoślizgowym, a góra wzmocniona ochraniaczami. Kołnierz rękawicy ma odpowiednią długość, pozwalającą założyć go pod lub na kurtkę.

26. Płaszcz jest wykonany z sukna w kolorze ciemnozielonym, dwurzędowy z wykładanym kołnierzem i wyłogami, wszytymi pagonami, dwoma kieszeniami umieszczonymi po bokach; kieszenie cięte wykończone patkami. Jest zapinany na trzy guziki. Z tyłu płaszcza jest rozcięcie w dolnej części, a w pasie są wszyte paski z tkaniny zasadniczej. Krój typowy dopasowany do wzrostu i obwodu klatki piersiowej. Rękawy są gładkie, powinny zakrywać rękawy marynarki, przy opuszczonej ręce nie powinny sięgać dalej niż do nasady palców dłoni. Długość płaszcza należy tak dobrać do wzrostu, aby odległość dolnej krawędzi od podłoża wynosiła od 42 do 52 cm.

27. Spodnie gabardynowe są w kolorze ciemnozielonym bez mankietów. Szerokość nogawek u dołu uzależniona jest od rozmiaru i wzrostu. W przednich częściach nogawek są kieszenie boczne z wypustką, a w prawej nogawce z tyłu jest cięta kieszeń z klapką, zapinana na guzik. W pasek spodni są wszyte podtrzymywacze do pasa głównego. Po bokach są naszyte ściągacze zapinane na guzik. Spodnie gabardynowe powinny sięgać z tyłu dolną krawędzią nogawek do górnej krawędzi obcasa. Spodnie gabardynowe Głównego Inspektora Transportu Drogowego i jego zastępcy mają przy bocznych szwach naszyte lampasy o szerokości 2,5 cm każdy i wypustki w kolorze ciemnoniebieskim.

28. Spodnie z tropiku są w kolorze ciemnozielonym bez mankietów. Szerokość nogawek u dołu uzależniona jest od rozmiaru i wzrostu. W przednich częściach nogawek są kieszenie boczne z wypustką, a w prawej nogawce z tyłu cięta kieszeń z klapką, zapinana na guzik. W pasek spodni są wszyte podtrzymywacze do pasa głównego. Po bokach są naszyte ściągacze zapinane na guzik. Spodnie z tropiku powinny sięgać z tyłu dolną krawędzią nogawek do górnej krawędzi obcasa. Spodnie z tropiku Głównego Inspektora Transportu Drogowego i jego zastępcy mają przy bocznych szwach naszyte lampasy o szerokości 2,5 cm każdy i wypustki w kolorze ciemnoniebieskim.

29. Spódnica gabardynowa jest w kolorze ciemnozielonym, z wszytymi podtrzymywaczami do pasa głównego. Dolna krawędź spódnicy powinna sięgać w zależności od wzrostu 5–7 cm poniżej kolan.

30. Spódnica z tropiku jest w kolorze ciemnozielonym, z wszytymi podtrzymywaczami do pasa głównego. Dolna krawędź spódnicy powinna sięgać w zależności od wzrostu 5–7 cm poniżej kolan.

31. Spodnie polowe, typu bojówki, są w kolorze ciemnozielonym zapinane z przodu na zamek błyskawiczny, wysokie w stanie, bez paska, linię paska imituje stębnówka wzdłuż górnej krawędzi spodni na szerokości 4,5–5 cm. Z przodu wzdłuż linii kolan jest naszyte wzmocnienie. W górnej przedniej części spodni kieszeń ukośna od góry przechodzi w zakładkę, z boku kieszeń jest wszyta w szef boczny, a nad kieszenią jest naszyta patka zapinana na napę. W górnej przedniej części spodni jest zrobiona zakładka o głębokości 3–4 cm. Tył spodni jest prosty, a w górnej części są zaszewki. Na prawej tylnej części spodni jest kieszeń z patką zapinaną na napę, a na środkowej tylnej części są naszyte wzmocnienia, wchodzące w szew siedzeniowy sięgający poniżej podkroju spodni. Szew siedzeniowy łączy się ze szwem wewnętrznym spodni. Szwy boczne łączące przód i tył spodni są przestębnowane dwa razy w obrębie krawędzi szwu i 0,6 cm od pierwszej stębnówki. Na bokach spodni, powyżej linii kolan są naszyte kieszenie. Nad nimi jest przyszyta prosta patka – z przodu przestębnowana, z tyłu zapinana na napę. Kieszenie boczne z dwoma fałdami są rozmieszczone równo w 1/3 wysokości kieszeni. Z tyłu kieszeni jest fałda, która razem z zakładką powodują zwiększenie pojemności kieszeni bocznej. Na linii pasa są przyszyte podtrzymywacze do pasa głównego. W celu regulacji obwodu pasa, na bokach są przyszyte ściągacze zapinane klamrami. Górna część spodni od wewnątrz jest wykończona podszewką. W dolnej części spodni na bokach jest rozcięcie o długości 15 cm, zapinane na rzep. Dół spodni jest wykończony obrębem, w który wciągnięta jest guma ściągająca.

32. Spodnie motocyklisty są koloru ciemnozielonego, wykonane z tkaniny nieprzemakalnej typu Gore-tex, z ochraniaczami na kolanach.

33. Skarpety do obuwia polowego są wykonane z bawełny w kolorze czarnym.

34. Półbuty koloru czarnego są zrobione ze skóry, z membraną typu Gore-tex, z podeszwami antypoślizgowymi. Wierzchy obuwia nie mogą być ozdobnie wyszywane, wytłaczane ani dziurkowane. Z przodu są sznurowane.

35. Półbuty koloru czarnego – pantofle są wykonane ze skóry; dopuszcza się membranę typu Gore-tex.

36. Buty polowe zimowe są koloru czarnego wykonane ze skóry z podszewką skórzaną. Częściowo, w przedniej części zastosowano podszewkę z włókniny obuwniczej z membraną typu Gore-tex. Kołnierz buta z tkaniny syntetycznej z pianką w środku jest przeszyty dwa razy lub łączony za pomocą innej technologii zapewniającej porównywalną trwałość. Tylnik buta jest połączony z kołnierzem. Część przednia cholewki między podszewką oraz podnoskiem termoplastycznym jest wzmocniona. Piętę buta usztywniono zakładką z wtórnej skóry. Buty są sznurowane. W połowie długości języka naszyta jest szlufka ze skóry w celu przewleczenia sznurowadła. Podpodeszwa buta w części tylnej jest wzmocniona tekturą obuwniczą. Podeszwa jest wykonana z TR (termoguma) z protektorem i jest przyklejona.

37. Buty polowe letnie są koloru czarnego, wykonane z naturalnej skóry wodoodpornej oraz nylonu balistycznego, sięgające ponad kostkę, wyposażone w samoblokujący system szybkiego sznurowania i czarne sznurówki. Wnętrze buta jest wentylowane. Wewnątrz znajduje się wymienna wyściółka i wkładka charakteryzująca się skutecznym działaniem antybakteryjnym. Cholewka jest tak wyprofilowana, aby zapewnić elastyczność. Podeszwa zewnętrzna jest gumowa antypoślizgowa, samooczyszczająca się, o dobrej przyczepności, odporna na kwasy, zasady, oleje i wysoką temperaturę. W podeszwie umieszczono wkładkę stalową lub podobną, zapobiegającą przebiciu gwoździem lub innym ostrym przedmiotem.

38. Półbuty damskie wyjściowe są bez zapięcia, z zakrytą piętą, wykonane ze skóry koloru czarnego. Obcas typu „słupek” powinien mieć wysokość od 5–7 cm.

39. Buty motocyklisty są koloru czarnego i wysokością sięgają do połowy łydki. Są wzmacniane na kostce, piszczelu i biegałce. Podeszwa jest gumowa antypoślizgowa. Wykonane są ze skóry, wewnątrz posiadają membranę typu Gore-tex.

40. Na guzikach zewnętrznych do czapki gabardynowej, marynarki gabardynowej, marynarki z tropiku, swetra oraz płaszcza umieszczony jest wizerunek orła. Wizerunek ten, jak również wizerunek orła na czapce gabardynowej, czapce z daszkiem typu sportowego i czapce zimowej służbowej typu sportowego jest zgodny z wzorem określonym w ustawie z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 235, poz. 2000, z późn. zm.1)).

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 220, poz. 1600, z 2009 r. Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 18, poz. 96 oraz z 2012 r. poz. 490.

Załącznik nr 3

ILOŚĆ I RODZAJ SKŁADNIKÓW UMUNDUROWANIA, A TAKŻE OKRESY ICH UŻYWALNOŚCI

1. Normy umundurowania inspektorów – mężczyzn

Lp.

Wyszczególnienie

Jednostka
miary

Liczba

Okres
używalności
w miesiącach

1

Czapka gabardynowa

szt.

1

24

2

Biały pokrowiec na czapkę

szt.

3

12

3

Czapka z daszkiem typu sportowego

szt.

1

24

4

Czapka zimowa służbowa typu sportowego

szt.

1

36

5

Krawat

szt.

2

24

6

Szalik

szt.

2

48

7

Koszula z długimi rękawami

szt.

2

12

8

Koszula z krótkimi rękawami

szt.

2

12

9

Koszula polo

szt.

2

12

10

T-shirt

szt.

3

12

11

Marynarka gabardynowa

szt.

1

36

12

Marynarka z tropiku

szt.

1

36

13

Bluza polowa

szt.

2

24

14

Bluza typu polar z obszyciami*

szt.

1

24

15

Sweter*

szt.

1

24

16

Pochewka z dystynkcjami na pagony

para

4

48

17

Oznaka Inspekcji Transportu Drogowego

szt.

2

48

18

Identyfikator imienny

szt.

4

36

19

Kurtka 3/4

szt.

1

36

20

Kamizelka ostrzegawcza

szt.

2

24

21

Pas główny

szt.

1

12

22

Rękawice zimowe

para

1

24

23

Spodnie gabardynowe

szt.

2

24

24

Spodnie z tropiku

szt.

2

24

25

Spodnie polowe

szt.

2

12

26

Skarpety do obuwia polowego

para

5

12

27

Półbuty koloru czarnego

para

2

24

28

Buty polowe zimowe

para

1

24

29

Buty polowe letnie

para

1

24

2. Normy umundurowania inspektorów – kobiet

Lp.

Wyszczególnienie

Jednostka
miary

Liczba

Okres
używalności
w miesiącach

1

Czapka gabardynowa

szt.

1

24

2

Biały pokrowiec na czapkę

szt.

3

12

3

Czapka z daszkiem typu sportowego

szt.

1

24

4

Czapka zimowa służbowa typu sportowego

szt.

1

36

5

Krawat

szt.

2

24

6

Szalik

szt.

2

48

7

Koszula z długimi rękawami

szt.

2

12

8

Koszula z krótkimi rękawami

szt.

2

12

9

Koszula polo

szt.

2

12

10

T-shirt

szt.

3

12

11

Marynarka gabardynowa

szt.

1

36

12

Marynarka z tropiku

szt.

1

36

13

Bluza polowa

szt.

2

24

14

Bluza typu polar z obszyciami*

szt.

1

24

15

Sweter*

szt.

1

24

16

Pochewka z dystynkcjami na pagony

para

4

48

17

Oznaka Inspekcji Transportu Drogowego

szt.

2

48

18

Identyfikator imienny

szt.

4

36

19

Kurtka 3/4

szt.

1

36

20

Kamizelka ostrzegawcza

szt.

2

24

21

Pas główny

szt.

1

12

22

Rękawice zimowe

para

1

24

23

Spodnie gabardynowe

szt.

1

24

24

Spodnie z tropiku

szt.

1

24

25

Spódnica gabardynowa

szt.

1

24

26

Spódnica z tropiku

szt.

1

24

27

Spodnie polowe

szt.

2

12

28

Skarpety do obuwia polowego

para

5

12

29

Półbuty koloru czarnego – pantofle

para

1

24

30

Buty polowe zimowe

para

1

24

31

Buty polowe letnie

para

1

24

32

Półbuty damskie wyjściowe

para

1

24

3. Normy umundurowania Głównego Inspektora Transportu Drogowego i jego zastępcy, dyrektorów biur i komórek równorzędnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, wojewódzkich inspektorów transportu drogowego i ich zastępców, naczelników wydziału inspekcji oraz pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, niezatrudnionych na stanowisku inspektora – mężczyzn

Lp.

Wyszczególnienie

Jednostka
miary

Liczba

Okres
używalności
w miesiącach

1

Czapka gabardynowa

szt.

1

24

2

Biały pokrowiec na czapkę

szt.

2

12

3

Czapka z daszkiem typu sportowego

szt.

1

48

4

Czapka zimowa służbowa typu sportowego

szt.

1

48

5

Krawat

szt.

2

48

6

Szalik

szt.

2

48

7

Koszula z długimi rękawami

szt.

2

12

8

Koszula z krótkimi rękawami

szt.

2

12

9

Koszula polo

szt.

2

12

10

T-shirt

szt.

2

12

11

Marynarka gabardynowa

szt.

1

36

12

Marynarka z tropiku

szt.

1

36

13

Bluza polowa

szt.

1

24

14

Bluza typu polar z obszyciami*

szt.

1

24

15

Sweter*

szt.

1

24

16

Pochewka z dystynkcjami na pagony

para

4

48

17

Oznaka Inspekcji Transportu Drogowego

szt.

2

48

18

Identyfikator imienny

szt.

4

36

19

Kurtka 3/4

szt.

1

36

20

Kamizelka ostrzegawcza

szt.

2

24

21

Pas główny

szt.

1

12

22

Rękawice zimowe

para

1

24

23

Płaszcz**

szt.

1

48

24

Spodnie gabardynowe

szt.

2

24

25

Spodnie z tropiku

szt.

2

24

26

Spodnie polowe

szt.

2

24

27

Skarpety do obuwia polowego

para

2

12

28

Półbuty koloru czarnego

para

2

24

29

Buty polowe zimowe

para

1

24

30

Buty polowe letnie

para

1

24

4. Normy umundurowania Głównego Inspektora Transportu Drogowego i jego zastępcy, dyrektorów biur i komórek równorzędnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, wojewódzkich inspektorów transportu drogowego i ich zastępców, naczelników wydziału inspekcji oraz pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, niezatrudnionych na stanowisku inspektora – kobiet

Lp.

Wyszczególnienie

Jednostka
miary

Liczba

Okres
używalności
w miesiącach

1

Czapka gabardynowa

szt.

1

24

2

Biały pokrowiec na czapkę

szt.

2

12

3

Czapka z daszkiem typu sportowego

szt.

1

48

4

Czapka zimowa służbowa typu sportowego

szt.

1

48

5

Krawat

szt.

2

48

6

Szalik

szt.

2

48

7

Koszula z długimi rękawami

szt.

2

12

8

Koszula z krótkimi rękawami

szt.

2

12

9

Koszula polo

szt.

2

12

10

T-shirt

szt.

2

12

11

Marynarka gabardynowa

szt.

1

36

12

Marynarka z tropiku

szt.

1

36

13

Bluza polowa

szt.

1

24

14

Bluza typu polar z obszyciami*

szt.

1

24

15

Sweter*

szt.

1

24

16

Pochewka z dystynkcjami na pagony

para

4

48

17

Oznaka Inspekcji Transportu Drogowego

szt.

2

48

18

Identyfikator imienny

szt.

4

36

19

Kurtka 3/4

szt.

1

36

20

Kamizelka ostrzegawcza

szt.

2

24

21

Pas główny

szt.

1

12

22

Rękawice zimowe

para

1

24

23

Płaszcz**

szt.

1

48

24

Spodnie gabardynowe

szt.

1

24

25

Spodnie z tropiku

szt.

1

24

26

Spódnica gabardynowa

szt.

1

24

27

Spódnica z tropiku

szt.

1

24

28

Spodnie polowe

szt.

2

24

29

Skarpety do obuwia polowego

para

2

12

30

Półbuty koloru czarnego – pantofle

para

1

24

31

Buty polowe zimowe

para

1

24

32

Buty polowe letnie

para

1

24

33

Półbuty damskie wyjściowe

para

1

24

* Sweter i bluza typu polar z obszyciami przysługują uprawnionemu alternatywnie.

** Przysługuje Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego, jego zastępcy oraz wojewódzkim inspektorom transportu drogowego i ich zastępcom.

5. Zestaw do wykonywania czynności służbowych z wykorzystaniem motocykla

Lp.

Wyszczególnienie

Jednostka
miary

Liczba

Okres
używalności
w miesiącach

1

Kask motocyklisty

szt.

1

48

2

Rękawice motocyklisty

para

1

48

3

Kurtka motocyklisty

szt.

1

48

4

Spodnie motocyklisty

szt.

1

48

5

Buty motocyklisty

para

1

36

Załącznik nr 4

DYSTYNKCJE INSPEKCJI TRANSPORTU DROGOWEGO

I. Dystynkcje Inspekcji Transportu Drogowego na pochewkach zakładanych na pagony

1. Główny Inspektor Transportu Drogowego

infoRgrafika

2. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego

infoRgrafika

3. Wojewódzki inspektor transportu drogowego, dyrektor biura lub komórki równorzędnej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, naczelnik delegatury

infoRgrafika

4. Zastępca wojewódzkiego inspektora transportu drogowego, zastępca dyrektora biura lub komórki równorzędnej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, zastępca naczelnika delegatury

infoRgrafika

5. Naczelnik wydziału inspekcji w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego, naczelnik wydziału w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, radca Głównego Inspektora Transportu Drogowego, Radca Generalny w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

6. Zastępca naczelnika wydziału inspekcji w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego, zastępca naczelnika wydziału w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, kierownik sekcji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

7. Kierownik oddziału wydziału inspekcji w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego

infoRgrafika

8. Główny specjalista transportu drogowego, główny specjalista ruchu drogowego, główny specjalista w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

9. Starszy specjalista transportu drogowego, starszy specjalista ruchu drogowego, starszy specjalista w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

10. Specjalista transportu drogowego, specjalista ruchu drogowego, specjalista w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

11. Młodszy specjalista transportu drogowego, młodszy specjalista ruchu drogowego

infoRgrafika

12. Starszy inspektor transportu drogowego, starszy inspektor ruchu drogowego

infoRgrafika

13. Inspektor transportu drogowego, inspektor ruchu drogowego

infoRgrafika

14. Młodszy inspektor transportu drogowego, młodszy inspektor ruchu drogowego, referendarz w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

15. Starszy kontroler transportu drogowego, starszy kontroler ruchu drogowego

infoRgrafika

16. Kontroler transportu drogowego, kontroler ruchu drogowego

infoRgrafika

17. Młodszy kontroler transportu drogowego, młodszy kontroler ruchu drogowego, podreferendarz w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

II. Dystynkcje Inspekcji Transportu Drogowego na czapkach

1. Główny Inspektor Transportu Drogowego

infoRgrafika

2. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego

infoRgrafika

3. Wojewódzki inspektor transportu drogowego, dyrektor biura lub komórki równorzędnej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, naczelnik delegatury

infoRgrafika

4. Zastępca wojewódzkiego inspektora transportu drogowego, zastępca dyrektora biura lub komórki równorzędnej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, zastępca naczelnika delegatury

infoRgrafika

5. Naczelnik wydziału inspekcji w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego, naczelnik wydziału w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, radca Głównego Inspektora Transportu Drogowego, Radca Generalny w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

6. Zastępca naczelnika wydziału inspekcji w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego, zastępca naczelnika wydziału w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, kierownik sekcji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

7. Kierownik oddziału wydziału inspekcji w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego

infoRgrafika

8. Główny specjalista transportu drogowego, główny specjalista ruchu drogowego, główny specjalista w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

9. Starszy specjalista transportu drogowego, starszy specjalista ruchu drogowego, starszy specjalista w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

10. Specjalista transportu drogowego, specjalista ruchu drogowego, specjalista w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

11. Młodszy specjalista transportu drogowego, młodszy specjalista ruchu drogowego

infoRgrafika

12. Starszy inspektor transportu drogowego, starszy inspektor ruchu drogowego

infoRgrafika

13. Inspektor transportu drogowego, inspektor ruchu drogowego

infoRgrafika

14. Młodszy inspektor transportu drogowego, młodszy inspektor ruchu drogowego, referendarz w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

15. Starszy kontroler transportu drogowego, starszy kontroler ruchu drogowego

infoRgrafika

16. Kontroler transportu drogowego, kontroler ruchu drogowego

infoRgrafika

17. Młodszy kontroler transportu drogowego, młodszy kontroler ruchu drogowego, podreferendarz w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

infoRgrafika

III. Dystynkcje Inspekcji Transportu Drogowego na klapach marynarki

1. Główny Inspektor Transportu Drogowego, zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego

infoRgrafika

2. pozostali

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00