Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1992 nr 42 poz. 186
Wersja archiwalna od 1992-09-01 do 1999-03-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1992 nr 42 poz. 186
Wersja archiwalna od 1992-09-01 do 1999-03-10
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 9 maja 1992 r.

w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Organy prowadzące szkoły publiczne zapewniają warunki realizacji obowiązku szkolnego w szkołach podstawowych oraz kontynuowania nauki w szkołach ponadpodstawowych przez:

1) tworzenie sieci szkół publicznych odpowiadającej potrzebom edukacyjnym środowiska,

2) określanie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mają być przyjęci do klas pierwszych tych szkół, oraz ustalanie warunków organizacyjnych, kadrowych i finansowych nowych kierunków (specjalności, profili) kształcenia, w tym klas sportowych, dwujęzycznych, informatycznych itp.,

3) upowszechnianie informacji dla kandydatów do szkół ponadpodstawowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Do przedszkoli publicznych w pierwszej kolejności powinny być przyjmowane dzieci 6-letnie, a także dzieci matek (ojców) samotnych, matek inwalidek I i II grupy oraz dzieci z rodzin zastępczych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego (na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy), a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły (na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy).

2. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. Do szkoły podstawowej przyjmuje się:

1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,

2) na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. Warunkiem przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej jest ukończenie szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, stanowiącej podstawę programową danej szkoły ponadpodstawowej.

2. Kandydaci do szkół zawodowych dla młodzieży muszą ponadto spełniać wymagania zdrowotne, określone dla danego zawodu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. O przyjęciu kandydata do zasadniczej szkoły zawodowej dla młodzieży decyduje suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej ze wszystkich przedmiotów oraz wynik rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu (sprawdzianu) wstępnego, jeżeli komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna postanowi go przeprowadzić.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. 1. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej szkoły średniej ogólnokształcącej i zawodowej dla młodzieży, w tym do szkoły policealnej, decydują:

1) pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,

2) suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i na świadectwie ukończenia szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,

3) inne dodatkowe kryteria, zależne od profilu (kierunku) kształcenia, ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną (zdrowotne, sprawnościowe, uzdolnienia językowe, artystyczne i inne).

2. Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób, które szkołę niższego stopnia ukończyły za granicą. Do tych kandydatów stosuje się przepisy § 10 pkt 3 oraz § 23 ust. 1 pkt 2 lit. a).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. 1. O przyjęcie do szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli lub ukończą w danym roku kalendarzowym co najmniej 17 lat życia.

2. Podstawą przyjęcia do odpowiedniej klasy szkoły podstawowej dla dorosłych jest ostatnie świadectwo promocyjne kandydata lub egzamin eksternistyczny z przedmiotów, których programy stanowią podbudowę merytoryczną klasy, do której ubiegający się ma być przyjęty.

3. O przyjęcie do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły ponadpodstawowej dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli szkołę uprawniającą do podjęcia nauki w wybranej szkole ponadpodstawowej, a także spełniają warunki ustalone przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną lub przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.

4. Warunkiem przyjęcia kandydata do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły średniej dla dorosłych jest pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej.

5. W zasadniczych szkołach zawodowych dla dorosłych dopuszcza się inne warunki kwalifikowania kandydatów na semestr pierwszy.

6. Warunkiem przyjęcia kandydata na semestr pierwszy w policealnych studiach zawodowych dla dorosłych jest złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu wstępnego lub spełnienie innych warunków ustalonych przez dyrektora bądź komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. Do klasy programowo wyższej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej przyjmuje się ucznia na podstawie:

1) świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,

2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów:

a) w przypadku przyjmowania do szkoły podstawowej ucznia, który wypełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,

b) w przypadku zmiany typu szkoły, profilu klasy lub ubiegania się o przyjęcie do klasy wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia,

c) w przypadku przyjmowania do ponadpodstawowej szkoły publicznej ucznia ze szkoły niepublicznej bez uprawnień szkoły publicznej,

3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. 1. Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w § 10 pkt 2, przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której uczeń przechodzi, z wyjątkiem wychowania technicznego, plastycznego, muzycznego i fizycznego.

2. Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. Uczniowie, którzy ukończyli klasę V lub VI oraz co najmniej 15 lat i nie rokują ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie, mogą być przyjmowani do klas (szkół) przysposabiających do pracy zawodowej na podstawie skierowania dyrektora szkoły podstawowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13. 1. Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka (języków) obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału (grupy) w tej samej szkole, uczeń może:

1) uczyć się języka (języków) obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo

2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo

3) uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.

2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić specjalisty danego przedmiotu – przez organ prowadzący szkołę.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy I szkoły ponadpodstawowej, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 23 ust. 3, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15. Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjną:

1) ustala listę kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji, o których mowa w § 18 pkt 1,

2) przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu,

3) podejmuje decyzję w sprawie przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, określa warunki dopuszczenia do tego egzaminu oraz do egzaminu z przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2 lit. b),

4) sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16. 1. Egzamin wstępny do publicznych średnich szkół ogólnokształcących i zawodowych składa się:

1) z części pisemnej, obejmującej język polski i matematykę,

2) z części ustnej przeprowadzanej na podstawie decyzji komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej jako:

a) egzamin poprawkowy z przedmiotu, z którego uczeń w części pisemnej otrzymał ocenę niedostateczną,

b) egzamin ustny z dodatkowego przedmiotu, który uczeń wybiera z następujących: język polski, historia, biologia, chemia, geografia, matematyka, fizyka, język obcy nowożytny; komisja może zarządzić przeprowadzenie tego egzaminu w formie sprawdzianu pisemnego.

2. Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot; czas egzaminu z języka polskiego może być wydłużony do 120 minut, z równoczesnym wprowadzeniem 10-minutowej przerwy między częściami egzaminu.

3. Egzamin wstępny może obejmować również – za zgodą kuratora oświaty – dodatkowy sprawdzian szczególnych uzdolnień kandydatów, odpowiadający kryteriom, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17. 1. Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący – 6 pkt, bardzo dobry – 5 pkt, dobry – 4 pkt, dostateczny – 3 pkt, mierny – 2 pkt.

2. Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący – 4 pkt, bardzo dobry – 3 pkt, dobry – 2 pkt, dostateczny – 1 pkt.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18. Przy przyjmowaniu do szkół ponadpodstawowych:

1) finalistom oraz laureatom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach,

2) kandydaci z orzeczeniami kwalifikacyjnymi poradni wychowawczo-zawodowych lub psychologiczno-pedagogicznych mają pierwszeństwo w przyjęciu do zasadniczych szkół zawodowych, a także do szkół średnich – przy pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej; w uzasadnionych przypadkach na wniosek poradni kandydat do szkoły średniej może być zwolniony z egzaminu wstępnego,

3) pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:

a) sieroty i wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,

b) kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19. Przepisy § 3 i 18 nie naruszają uprawnień dzieci innych osób, którym na podstawie odrębnych przepisów przysługuje pierwszeństwo w przyjęciu do przedszkoli i szkół.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20. Pozytywny wynik egzaminu wstępnego do szkoły średniej zwalnia kandydata w całości lub części z egzaminu w przypadku starań o przyjęcie do innej szkoły ponadpodstawowej, jeżeli ta szkoła organizuje egzamin wstępny.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21. Od decyzji w sprawie przyjęcia ucznia do szkoły przysługuje odwołanie do organu prowadzącego szkołę w trybie ustalonym przez ten organ.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 22. Uczniowie liceów ogólnokształcących i średnich szkół zawodowych mogą zmienić szkołę w ciągu całego roku szkolnego na warunkach określonych w § 10 i 11.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 23. 1. Dyrektor szkoły publicznej:

1) decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas szkoły podstawowej oraz do klas programowo wyższych szkół ponadpodstawowych; przyjęcie do szkoły podstawowej dziecka spoza jej obwodu szkolnego wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka,

2) decyduje o przyjęciu uczniów do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej dla młodzieży, w przypadku gdy:

a) uczeń powraca z zagranicy,

b) liczba kandydatów do klasy pierwszej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej jest mniejsza niż liczba miejsc i w szkole nie powołano komisji rekrutacyjno-kwaIifikacyjnej,

c) kandydat do szkoły (klasy) dwujęzycznej ukończył z wynikiem pozytywnym klasę wstępną, jeżeli taka była organizowana,

3) decyduje o przyjęciu uczniów do pierwszej klasy szkoły ponadpodstawowej dla dorosłych w przypadku, gdy odstąpiono od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.

2. W przypadkach nie wymienionych w ust. 1 dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie decyzji komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia przyjęć uczniów do klas pierwszych.

3. Dyrektor zasadniczej szkoły zawodowej i szkoły policealnej oraz szkół ponadpodstawowych dla dorosłych – niezależnie od typu szkoły – może odstąpić od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.

4. Ponadto dyrektor szkoły ponadpodstawowej:

1) może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc, a w przypadku niedokonania pełnego naboru do szkoły – może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu.

2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych – na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) – może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,

3) wyznacza i organizuje egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 10 pkt 2, jeżeli pozytywny wynik tego egzaminu jest warunkiem przyjęcia do szkoły,

4) zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, wyników egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć oraz sieci punktów informacyjnych dla kandydatów do szkół ponadpodstawowych,

5) przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 24. Kurator oświaty:

1) ogłasza terminy egzaminów wstępnych do szkół średnich oraz określa terminy składania podań do szkół ponadpodstawowych,

2) ustala tematy pisemnych egzaminów wstępnych do średnich szkół ogólnokształcących i zawodowych z języka polskiego i matematyki, przestrzegając zasady zgodności z obowiązującym minimum programowym,

3) może udzielić dyrektorowi szkoły zgody na ustalenie odrębnych (indywidualnych) tematów pisemnego egzaminu wstępnego z jednego lub obydwu przedmiotów egzaminacyjnych,

4) może podjąć decyzję o zastąpieniu w danym roku egzaminów wstępnych do szkół średnich rozmową kwalifikacyjną, jeżeli liczba kandydatów nie przekracza liczby miejsc,

5) może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danej szkole lub do danej klasy; zgoda może dotyczyć jednego roku szkolnego lub może być udzielona do odwołania,

6) organizuje punkt informacyjny 0 wolnych miejscach w szkołach ponadpodstawowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 25. Rozporządzenie nie dotyczy szkół, w których warunki przyjmowania uczniów zostały odmiennie określone przez właściwych ministrów na podstawie odrębnych przepisów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 26. Warunki i tryb przyjmowania do szkół publicznych osób nie będących obywatelami polskimi określają odrębne przepisy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 27. Tracą moc:

1) zarządzenie Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 stycznia 1969 r. w sprawie przenoszenia się uczniów z jednego liceum ogólnokształcącego do drugiego i przyjmowania do poszczególnych klas liceum ogólnokształcącego byłych uczniów tej szkoły oraz uczniów technikum zawodowego (Dz. Urz. Min. Ośw. i Szk. Wyż. Nr B-3, poz. 30),

2) zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 listopada 1973 r. w sprawie wykonania niektórych postanowień dekretu o obowiązku szkolnym (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 16, poz. 141),

3) zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 15 lutego 1982 r. w sprawie zasad przyjmowania kandydatów do klasy pierwszej liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych dla młodzieży (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 1, poz. 9 i z 1984 r. Nr 2, poz. 12),

4) zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 11 stycznia 1983 r. w sprawie przyjmowania kandydatów do ponadpodstawowych szkół ogólnokształcących i zawodowych dla pracujących (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 2, poz. 7 i z 1985 r. Nr 10, poz. 56).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 28. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1992 r.

Minister Edukacji Narodowej: A. Stelmachowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00