Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Biuletyn Informacyjny Lasów Państwowych rok 2024 nr 3 poz. 22
Wersja aktualna od 2024-02-14
Biuletyn Informacyjny Lasów Państwowych rok 2024 nr 3 poz. 22
Wersja aktualna od 2024-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 11
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia 13 lutego 2024 r.

w sprawie zmiany Zarządzenia nr 111 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych

GA.7161.9.2023

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach1 oraz § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe2 - w wykonaniu zadań Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych - zarządzam, co następuje:

§ 1

W Zarządzeniu nr 111 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych zmianie ulegają:

1. Załącznik nr 1 - „Wytyczne prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych”,

2. Załącznik nr 3 - „Metodyka analizy potrzeb kadrowych oraz utrzymania i rozwoju bazy edukacyjnej w Lasach Państwowych”.

§ 2

Pozostałe zapisy zarządzenia nr 111 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 8 grudnia 2023 r. pozostają bez zmian.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu jego podpisania.

DYREKTOR GENERALNY
LASÓW PAŃSTWOWYCH
Witold Koss


1 Art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1356) stanowi, że: „Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych”.

2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. W § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę o lasach oraz przepisy wykonawcze do niej, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 11
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 13 lutego 2024 r.

WYTYCZNE PROWADZENIA EDUKACJI LEŚNEJ SPOŁECZEŃSTWA W LASACH PAŃSTWOWYCH

I. Wstęp

Lasy Państwowe obejmują swoimi działaniami tereny zaliczane do najcenniejszych przyrodniczo w Polsce, dlatego na leśnikach spoczywa ogromna odpowiedzialność za ich stan. Działania z zakresu zrównoważonej gospodarki leśnej są najlepszym przykładem zarządzania zasobami przyrody w taki sposób, aby nie doprowadzić do ich zubożenia jednocześnie wykorzystując w sposób zrównoważony zasoby lasów, zwłaszcza w pełni odnawialnego i ekologicznego surowca, jakim jest drewno.

Lasy Państwowe traktują edukację, jako jedno z działań priorytetowych, gdyż kształtowanie postaw m.in. w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów środowiska, w tym zasobów leśnych jest niezwykle istotne zwłaszcza w kontekście zapisów art. 5 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej - „Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju”.

Takie przesłanie jest fundamentem edukacji dla zrównoważonego rozwoju, której treści powinny być realizowane przez edukatorów leśnych podczas zajęć.

II. Założenia edukacji leśnej

1. Definicja edukacji leśnej

1.1. Edukacja leśna to całokształt wielowymiarowych, interdyscyplinarnych i holistycznych działań oraz procesów edukacyjnych wykraczających poza przekazywanie wiedzy czy informacji o środowisku leśnym, pracy leśnika i zagrożeniach płynących z niezrównoważonego korzystania z zasobów przyrodniczych.

1.2. Edukacja leśna pomaga jednostkom i społeczeństwu zrozumieć zjawiska zachodzące w przyrodzie oraz współpracować na rzecz zrównoważonego rozwoju, który został zdefiniowany, jako taki, który odpowiada obecnym potrzebom ludzi bez ograniczania przyszłym pokoleniom możliwości do zaspokojenia swoich potrzeb (dalej: ZR). Wzmacnia również poczucie odpowiedzialności za stan przyrody i losy świata.

2. Cele edukacji leśnej

2.1. Celem edukacji leśnej jest:

a) upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy o ekosystemach leśnych, funkcjach lasu oraz zrównoważonej gospodarce leśnej prowadzonej przez Lasy Państwowe;

b) kształtowanie umiejętności (krytyczne myślenie, selekcjonowanie i analiza informacji, praca w zespole);

c) stymulowanie rozwoju postaw m.in. w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów środowiska, w tym zasobów leśnych.

2.2. Cel ten osiąga się poprzez:

a) umożliwienie pobytu na łonie natury i czerpania z tego radości, w tym pobudzenie wrażliwości wobec przyrody, a zwłaszcza lasu;

b) umożliwienie bezpośredniego doświadczania i obserwowania przyrody;

c) uświadomienie sieci powiązań ekologicznych oraz sposobów funkcjonowania ekosystemów, w tym leśnych;

d) uświadomienie zależności pomiędzy człowiekiem a przyrodą, w tym:

• funkcji lasów i wpływu lasu na klimat;

• wpływu działalności społecznej i gospodarczej człowieka na przyrodę, a zwłaszcza lasy, w kontekście lokalnym, regionalnym i globalnym;

• roli leśnictwa, pracy leśników i Lasów Państwowych (dalej: LP);

• potrzeby dbania o zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego na terenie lasów;

• uświadomienie konieczności odpowiedzialnego korzystania z dóbr środowiska zgodnie z ideą ZR;

• ukazanie roli LP w ochronie zasobów przyrodniczych;

• przedstawienie polskiego modelu wielofunkcyjnego leśnictwa, jako przykładu zrównoważonego korzystania z dóbr natury;

e) uświadomienie odpowiedzialności za przyszłość świata, m.in. poprzez:

• ukazanie wpływu jednostkowych wyborów podejmowanych przez ludzi na losy świata;

• wyjaśnienie znaczenia świadomej i odpowiedzialnej produkcji oraz konsumpcji;

• wychowanie społeczeństwa obywatelskiego, świadomego praw i obowiązków obejmujących także kulturę obcowania z lasem oraz przyjmowanie postaw zgodnych z zasadami ZR.

3. Treści edukacji leśnej

3.1. Cele edukacji leśnej należy realizować na podstawie treści obejmujących:

a) funkcje lasów - gospodarcze, ochronne, społeczne;

b) wieloaspektowe współzależności pomiędzy społeczeństwem, gospodarką i przyrodą, w tym relacje człowiek - las w kontekście lokalnym, regionalnym i globalnym;

c) lasy w Polsce na tle lasów Europy i świata;

d) budowę i funkcjonowanie polskich ekosystemów leśnych;

e) znaczenie gospodarki leśnej dla utrzymania lasów w Polsce i na świecie, w tym zadania leśników i leśnictwa;

f) wielofunkcyjną gospodarkę leśną, jako przykład działania na rzecz ZR;

g) znaczenie drewna, jako surowca odnawialnego, przyjaznego dla środowiska i człowieka.

4. Formy edukacji leśnej

4.1. Aby osiągnąć cele i w pełni zrealizować treści edukacji leśnej zaleca się stosowanie różnorodnych form, takich jak:

a) zajęcia terenowe i wycieczki z przewodnikiem;

b) zajęcia w ośrodku edukacji leśnej (dalej: OEL) albo izbie edukacji leśnej (dalej: IEL);

c) zajęcia łączone (zajęcia terenowe/wycieczki łączone z zajęciami w OEL/IEL);

d) spotkania z leśnikiem w placówce oświatowej;

e) spotkania z leśnikiem poza placówką oświatową;

f) konkursy (wiedzy, plastyczne, literackie itp.);

g) akcje, imprezy edukacyjne;

h) wystawy edukacyjne;

i) projekty edukacyjne zakładające współpracę z tą samą grupą uczestników zajęć;

j) zajęcia edukacyjne (lekcje, warsztaty, konkursy) prowadzone online.

4.2. Edukacja leśna obejmuje także jak najlepsze wykorzystanie środków masowego przekazu (czyli prasy, radia, TV, Internetu, w tym zajęć edukacyjnych online, publikacji książkowych itp.) w realizacji celów poznawczych, kształcących i wychowawczych.

5. Współpraca z innymi podmiotami

5.1. Istotnym elementem prowadzenia edukacji leśnej przez jednostki organizacyjne LP jest współpraca z innymi podmiotami.

III. Organizacja pracy edukatorów leśnych

1. Pracownicy realizujący zadania z zakresu edukacji leśnej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe

We wszystkich jednostkach organizacyjnych LP w zależności od potrzeb, istniejącej lub planowanej bazy edukacyjnej i położenia jednostki tworzy się stanowiska lub komórki do realizacji zadań związanych z edukacją leśną społeczeństwa.

1.1. W DGLP zadania związane z edukacją leśną realizuje komórka właściwa ds. edukacji leśnej.

1.2. W RDLP zadania związane z edukacją leśną realizuje wyznaczony przez dyrektora RDLP koordynator edukacji leśnej (dalej: koordynator RDLP).

1.3. W nadleśnictwach i innych jednostkach organizacyjnych LP prowadzących edukację zadania związane z edukacja leśną społeczeństwa realizują:

a) samodzielne stanowiska pracy ds. edukacji leśnej lub pracownicy, których znaczną część obowiązków służbowych stanowi edukacja leśna (edukatorzy);

b) inni pracownicy angażujący się w działalność edukacyjną (np. podleśniczowie, leśniczowie, inżynierowie nadzoru itd.) w jednostce organizacyjnej (edukatorzy wspierający);

c) kierownicy OEL oraz podlegli im pracownicy realizujący zadania z zakresu edukacji.

1.4. Przy kształtowaniu obsady kadrowej w jednostkach organizacyjnych należy uwzględniać zalecenia Zespołu Merytorycznego ds. Edukacji Leśnej przy RDLP.

1.5. Przy zatrudnianiu i przydzielaniu zadań z zakresu edukacji leśnej należy brać pod uwagę profil kompetencyjny stanowiący załącznik nr 2 do Zarządzenia.

1.6. Osoba wykonująca wyłącznie zadania z zakresu edukacji leśnej podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki organizacyjnej lub jego zastępcy.

2. Zadania jednostek organizacyjnych LP w zakresie edukacji leśnej

2.1. Do zadań komórki właściwej ds. edukacji leśnej w DGLP zalicza się:

a) inicjowanie i prowadzenie współpracy międzynarodowej w zakresie edukacji, wyznaczanie jednostek biorących udział w projektach międzynarodowych oraz opiniowanie inicjatyw współpracy międzynarodowej wypływających od jednostek organizacyjnych LP;

b) wyznaczanie trendów zarówno w treściach edukacji leśnej, jak i w sposobach jej realizacji;

c) coroczne organizowanie ogólnopolskiego szkolenia dla edukatorów - Dni Rozwoju Edukatorów Leśnych;

d) opracowanie programu oraz coroczne organizowanie szkolenia wdrażającego dla nowo zatrudnionych edukatorów lub osób, którym po raz pierwszy powierzono zadania z zakresu edukacji leśnej w jednostkach organizacyjnych LP; koszty szkolenia ponoszą jednostki delegujące;

e) inicjowanie i koordynowanie współpracy z podmiotami prowadzącymi edukację społeczeństwa na szczeblu ogólnopolskim;

f) prowadzenie analizy potrzeb edukacyjnych na terenie jednostek LP oraz wykorzystania posiadanej infrastruktury edukacyjnej;

g) koordynowanie i promowanie działań edukacyjnych LP;

h) opracowanie rocznego sprawozdania z działań edukacyjnych w skali LP;

i) koordynowanie działań edukacyjnych zakładów ogólnokrajowych.

2.2. Do zadań koordynatora edukacji leśnej RDLP zalicza się:

a) koordynowanie i wspieranie działalności edukacyjnej jednostek nadzorowanych na terenie RDLP;

b) kierowanie pracami Zespołu Merytorycznego ds. Edukacji Leśnej opisanego w pkt. 2.3;

c) promocja działań edukacyjnych we współpracy z rzecznikiem RDLP;

d) inicjowanie i koordynowanie organizacji wydarzeń edukacyjnych o zasięgu regionalnym;

e) inicjowanie i koordynowanie współpracy z podmiotami prowadzącymi edukację społeczeństwa na szczeblu regionalnym;

f) organizowanie szkoleń dla pracowników realizujących zadania z zakresu edukacji leśnej w jednostkach organizacyjnych LP,

g) przedstawianie przynajmniej raz w roku na naradach kierowników jednostek nadzorowanych zagadnień dotyczących edukacji leśnej;

h) opracowywanie rocznego sprawozdania z działalności edukacyjnej na terenie RDLP.

2.3. Dyrektor RDLP powołuje Zespół Merytoryczny ds. Edukacji Leśnej przy RDLP (dalej: Zespół).

a) propozycje członków zespołu przedstawia dyrektorowi RDLP koordynator RDLP;

b) pracami Zespołu kieruje koordynator RDLP;

c) zespół spotyka się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku;

d) do zadań zespołu należy:

• analiza bieżących potrzeb edukacyjnych na poziomie regionalnym;

• analiza mocnych i słabych stron działalności edukacyjnej w regionie;

• określenie grup docelowych, do których kierowana będzie edukacja leśna;

• stworzenie listy potencjalnych partnerów w przedsięwzięciach edukacyjnych;

• określenie potrzeb rozwoju zawodowego osób prowadzących edukację leśną;

• wyznaczenie mentorów dla nowoprzyjętych edukatorów oraz osób, którym po raz pierwszy powierzono zadania z zakresu edukacji leśnej;

• analiza potrzeb kadrowych oraz utrzymania i rozwoju bazy edukacyjnej w jednostkach nadzorowanych, prowadzona nie rzadziej niż raz na pięć lat w oparciu o metodykę analizy potrzeb kadrowych oraz utrzymania i rozwoju bazy edukacyjnej w Lasach Państwowych (Załącznik nr 3);

• określenie perspektywy czasowej realizacji opracowanych zaleceń.

e) Efektem pracy zespołu są zalecenia do prowadzenia edukacji na poziomie regionalnym zawierające:

• określenie i bieżącą weryfikację potrzeb kadrowych w jednostkach nadzorowanych;

• wnioski dotyczące utrzymania i/lub rozbudowy bazy edukacyjnej;

• określenie perspektywy czasowej realizacji zaleceń.

f) Opracowane zalecenia Zespołu Dyrektor RDLP przekazuje kierownikom jednostek nadzorowanych przed rozpoczęciem prac nad prowizorium planu finansowo-gospodarczego na rok następny oraz do wiadomości Dyrektorowi Generalnemu LP.

g) Wniosek dot. zwiększenia zatrudnienia nadleśniczy przesyła drogą służbową do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

2.4. Do zadań osoby odpowiedzialnej za edukację leśną w nadleśnictwie oraz innych jednostkach organizacyjnych należy:

a) przygotowywanie i prowadzenie zajęć edukacyjnych,

b) tworzenie oferty edukacyjnej jednostki dopasowanej do grup docelowych, przyjętych w rocznym planie edukacji leśnej dla nadleśnictwa,

c) tworzenie i koordynowanie projektów związanych z edukacją leśną,

d) nawiązywanie i koordynowanie współpracy z innymi podmiotami, w tym prowadzącymi edukację społeczeństwa na szczeblu lokalnym,

e) nadzór merytoryczny działań edukacyjnych prowadzonych przy wykorzystaniu obiektów edukacyjnych,

f) przynajmniej raz w roku prezentowanie działalności edukacyjnej jednostki organizacyjnej LP na naradach gospodarczych i spotkaniach na szczeblu nadleśnictwa czy jednostki,

g) tworzenie rocznego planu edukacji leśnej zgodnie z wytycznymi określonymi w pkt. IV. Plany edukacji leśnej,

h) Przygotowywanie sprawozdań rocznych z działań edukacyjnych,

i) opracowywanie i udostępnianie regulaminów zajęć i korzystania z obiektów edukacyjnych zatwierdzanych przez służby BHP,

j) informowanie o zagrożeniach, jakie mogą wystąpić podczas zajęć,

k) dokumentowanie działań i prowadzenie statystyk działalności edukacyjnej jednostki organizacyjnej LP.

2.5. Aby zapewnić komfort pracy oraz kształtować pozytywny wizerunek leśnika, osobie odpowiedzialnej za prowadzenie zajęć edukacyjnych przysługuje strój służbowy na zasadach ogólnych:

a) strojem obowiązującym w trakcie prowadzenia zajęć edukacyjnych jest mundur codzienny lub terenowy,

b) mundur wyjściowy obowiązuje podczas wyjątkowych, szczególnie uroczystych wydarzeń.

2.6. Każdy edukator ma obowiązek podnosić swoje kwalifikacje zawodowe korzystając z organizowanych przez LP:

a) szkoleń (nie rzadziej niż raz w roku),

b) warsztatów,

c) wizyt studyjnych,

d) superwizji edukatorów - mentorów z innych jednostek organizacyjnych LP.

2.7. Edukator powinien uczestniczyć w szkoleniach, warsztatach i wydarzeniach tematycznych organizowanych przez inne podmioty, takie jak: szkoły wyższe, parki narodowe i krajobrazowe, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe.

2.8. Rozwój zawodowy edukatora został opisany w załączniku nr 2 do Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych - Profil kompetencyjny edukatora leśnego.

3. Wdrożenie nowych edukatorów i edukatorów wspierających

3.1. W trosce, o jakość działalności edukacyjnej jednostek organizacyjnych LP przy wyborze pracownika mającego pełnić funkcję edukatora należy kierować się założeniami opisanymi w załączniku nr 2 do Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych - Profil kompetencyjny edukatora leśnego.

3.2. Zespół Merytoryczny ds. Edukacji Leśnej przy RDLP w pierwszym roku pracy lub realizacji zadań z zakresu edukacji leśnej wyznacza nowoprzyjętemu edukatorowi mentora, który ma służyć radą i pomocą nowemu edukatorowi, w tym zapraszać go na prowadzone zajęcia edukacyjne oraz pomagać w organizacji zajęć edukacyjnych.

3.3. Przez pierwszy rok pracy na stanowisku z zakresu edukacji leśnej mentor powinien wziąć udział w zajęciach prowadzonych przez podopiecznego.

3.4. W pierwszym roku zatrudnienia lub przydzielenia zadań edukacyjnych edukator ma obowiązek przejść szkolenie wdrażające organizowane przez DGLP. W szkoleniu wdrażającym mogą wziąć udział edukatorzy wspierający.

3.5. Szkolenie wdrażające ma na celu:

a) uzupełnienie kompetencji edukacyjnych,

b) dostarczenie gotowych narzędzi do prowadzenia edukacji z różnymi grupami odbiorców,

c) doskonalenie kwalifikacji pracowników zajmujących się edukacją,

d) przekazanie spójnych zasad funkcjonowania edukacji w LP oraz działania według standardów.

IV. Plany edukacji leśnej

1. Nadleśnictwa oraz zakłady o zasięgu regionalnym i krajowym prowadzące działalność edukacyjną sporządzają roczne plany edukacji leśnej (dalej: Plany EL).

1.1. Plany EL na kolejny rok są przygotowywane w korelacji z opracowaniem prowizorium planów finansowo-gospodarczych dla jednostek.

1.2. Plany EL nadleśnictw/zakładów regionalnych są zatwierdzane przez nadleśniczego/kierownika jednostki i przekazywane do wiadomości właściwemu dyrektorowi regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.

1.3. Plany EL zakładów o zasięgu krajowym są zatwierdzane przez kierownika jednostki i przekazywany do wiadomości dyrektorowi generalnemu LP.

1.5 Plan EL nadleśnictwa/zakładu powinien zawierać przede wszystkim:

a) charakterystykę grup docelowych, będących odbiorcami edukacji leśnej;

b) propozycję oferty edukacyjnej (propozycje tematów) dostosowaną do przyjętych grup docelowych;

c) kalendarium wydarzeń edukacyjnych planowanych w roku obowiązywania Planu EL;

d) szacunkowy kosztorys - budżet Planu EL;

e) podsumowanie działalności edukacyjnej prowadzonej w poprzednim roku i wynikające z niego wnioski;

f) wyniki przeglądu infrastruktury edukacyjnej pod kątem bezpieczeństwa;

g) planowane przedsięwzięcia z zakresu infrastruktury edukacyjnej.

V. Roczne sprawozdanie z działalności edukacyjnej LP

1. Roczne sprawozdanie z działalności edukacyjnej nadleśnictwa

1.1 Roczne sprawozdanie z działalności edukacyjnej nadleśnictwa jest przekazywane do RDLP do 31 stycznia każdego roku. Obejmuje ono informacje o:

a) obiektach nadleśnictwa wykorzystywanych w edukacji leśnej społeczeństwa;

b) formach edukacji leśnej zrealizowanych przez nadleśnictwa i frekwencji;

c) formach edukacji leśnej online zrealizowanych przez nadleśnictwa i frekwencji;

d) współpracy nadleśnictw w edukacji leśnej;

e) pracownikach nadleśnictw angażujących się w edukację leśną;

f) wydatkach na edukację leśną społeczeństwa w nadleśnictwach.

2. Sprawozdanie zbiorcze RDLP

2.1 Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych przekazuje sprawozdanie zbiorcze do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych do końca lutego każdego roku. Zestawienie zbiorcze przygotowuje się dla:

a) nadleśnictw ogółem,

b) Leśnych Kompleksów Promocyjnych,

c) biur RDLP w przypadku uczestniczenia ich pracowników w działaniach edukacyjnych.

2.2 Szczegółowe wytyczne dotyczące sprawozdania zbiorczego RDLP są każdorazowo przekazywane do RDLP odrębnym pismem DGLP.

3. Sprawozdania zakładów o zasięgu krajowym

3.1 Zakłady o zasięgu krajowym prowadzące działalność edukacyjną przekazują sprawozdanie z tej działalności na zasadach każdorazowo określanych pismem DGLP.

4. Roczne sprawozdanie z działalności edukacyjnej LP

4.1 Komórka właściwa do spraw edukacji leśnej w DGLP sporządza zbiorcze sprawozdanie z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych.

4.2 Sprawozdanie zbiorcze stanowi bazę do sporządzenia „Raportu z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych za rok…”.

4.3 Dane ze sprawozdania zbiorczego z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych są każdego roku przekazywane do Głównego Urzędu Statystycznego na zasadach każdorazowo określanych pismem GUS.

Załącznik nr 3 do Zarządzenia nr 11
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 13 lutego 2024 r.

METODYKA ANALIZY POTRZEB KADROWYCH ORAZ UTRZYMANIA I ROZWOJU BAZY EDUKACYJNEJ W LASACH PAŃSTWOWYCH

W celu rozpoznania potencjalnych potrzeb oraz optymalizacji prowadzonych przez jednostki działań edukacyjnych, nie rzadziej niż raz na 5 lat, wykonuje się analizę potrzeb na poziomie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. Dane niezbędne do opracowania analizy przygotowywane są przez jednostki, których ona dotyczy.

I. W trakcie opracowywania wytycznych dotyczących dostosowania zasobów kadrowych oraz utrzymania i rozwoju bazy edukacyjnej w jednostkach nadzorowanych, Zespół Merytoryczny ds. edukacji leśnej przy RDLP może kierować się następującymi wskaźnikami.

II. Wskaźniki:

1. Lokalizacja głównego (najczęściej wykorzystywanego) obiektu edukacyjnego w danej j.o. względem największych ośrodków miejskich w regionie.

Wskaźnik o wadze od 0 do 3, gdzie:

a) wartość 0 uzyskują obiekty edukacji położone w odległości ponad 2 h dojazdu do miasta;

b) wartość 1 uzyskują obiekty edukacji położone w odległości od 1 do 2 h dojazdu do miasta;

c) wartość 2 uzyskują obiekty edukacji położone w odległości od ponad 0,5 do 1 h dojazdu do miasta;

d) wartość 3 uzyskują obiekty położone nie dalej niż 0,5 h dojazdu do miasta.

2. Potencjalna liczba odbiorców określana na podstawie liczby placówek oświatowych, znajdujących się w zasięgu administracyjnym nadleśnictwa/jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność edukacyjną. Wskaźnik o wadze od 0 do 3, gdzie:

a) wartość 0 uzyskują jednostki, w których zasięgu znajduje się mniej niż 10 placówek oświatowych;

b) wartość 1 uzyskują jednostki, w których zasięgu znajduje się od 10 do mniej niż 20 placówek oświatowych;

c) wartość 2 uzyskują jednostki, w których zasięgu znajduje się od 20 do mniej niż 30 placówek oświatowych;

d) wartość 3 uzyskują jednostki, w których zasięgu znajduje się więcej niż 30 placówek oświatowych.

3. Współpraca z podmiotami mającymi w swoim zakresie zadań prowadzenie edukacji społeczeństwa określana na podstawie średniej liczby wydarzeń edukacyjnych zrealizowanych wspólnie w okresie pięciu lat poprzedzających rok opracowywania analizy. Wskaźnik o wadze od 0 do 3, gdzie:

a) wartość 0 uzyskują jednostki niepodejmujące żadnej współpracy;

b) wartość 1 uzyskują jednostki, które podjęły mniej niż trzy formy współpracy,

c) wartość 2 uzyskują jednostki, które podjęły od trzech do mniej niż sześciu form współpracy,

d) wartość 3 uzyskują jednostki, które podjęły sześć i więcej form współpracy.

4. Pracochłonność określana na podstawie średniej liczby uczestników zajęć przypadających na jednego edukatora w okresie 5 lat poprzedzających rok opracowywania analizy. Wskaźnik o wadze od 0 do 3, gdzie:

a) wartość 0 uzyskuje się przy liczbie uczestników poniżej 1000;

b) wartość 1 uzyskuje się przy liczbie uczestników od 1000 do poniżej 1500;

c) wartość 2 uzyskuje się przy liczbie uczestników od 1500 do poniżej 2000;

d) wartość 3 uzyskuje się przy liczbie uczestników powyżej 2000.

III. Wyniki

1. Wymienione wskaźniki stanowią ramy do oceny funkcjonowania edukacji leśnej w jednostkach nadzorowanych przez RDLP.

2. W jednostkach, które w wyniku analizy otrzymały najwyższe sumy wskaźników należy rozważyć potrzeby dostosowania zasobów kadrowych oraz rozbudowy bazy edukacyjnej.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00